29 listopada ogłoszono listę 10 najlepszych scenariuszy Nurtu OFF 39 Przeglądu Piosenki Aktorskiej. Dominującą tematyką tekstów są kobiety – ich życie, miejsce w społeczeństwie oraz różne role i twarze jakie na co dzień przywdziewają. 

       W tym roku do realizacji zostały wybrane m.in.: „Gender Unplugged” w reżyserii Natalii Orkisz czyli spektakl dotyczący miejsca i roli kobiety w muzyce na przestrzeni epok oraz „Dziwaczki” Nataszy Sołtanowicz opowiadające o kobiecie nieświadomej swojej śmierci. Pojawi się również inspirowany autobiografią Kim Gordon spektakl „Dziewczyna z zespołu” w reżyserii Mateusza Barana. Ciekawym punktem wydarzenia może być także przedstawienie „Wkurwione kobiety w leju po Polsce” poruszające problem uprzedmiotawiania żeńskiej części społeczeństwa, odbierania im praw do decydowania o własnym ciele czy zaniżania pensji pomimo ich ciężkiej pracy. Autorką tekstu do spektaklu jest Maja Staśko a reżyserem Przemysław Wojcieszek.

Widzowie będą mogli zobaczyć również opowieść o alienacji i samotności czyli „Płetwala 52” Doroty Bator – historię dwóch bohaterów, „opowieść o dwóch obliczach samotności” inspirowaną prawdziwym przypadkiem płetwala błękitnego, który nadając na innej częstotliwości nie jest w stanie porozumieć się z innymi zwierzętami. Pojawi się również „16 psów. Rzecz o treserce zwierząt.” Kamili Siwińskiej, „Nieistnienie” Bartosza Szpaka; wyjątkowy spektakl będący serią utworów tworzących „opowieść o relacji człowieka z samotnością, o wstydzie zamykającym drogę do tworzenia trwałych więzi z otoczeniem”. „Can I be Whitney?” Tomasza Szczepanka czyli dokumentacja jego nauki śpiewu (pomimo braku umiejętności) i finalny popis na PPA oraz „Dziecko Piasku” Mikołaja Woubisheta, „BRAKH, czyli żenująca historia Bardzo Miłego Gościa, który pewnej mroźnej zimy wyszedł z matki i do dzisiaj nie powrócił ” trio Łukasza Pawłowskiego, Jolanty Łobacz oraz Michała Heluszki. Jak widać, pośród wielu kobiecych historii pojawia się również męski pierwiastek.

Ważnym elementem każdego spektaklu jest muzyka – „Interesujące i bardzo różnorodne jest podejście do muzyki, które proponują uczestnicy konkursu. Jest też wśród nich wielu teatralnych zawodowców, można się więc spodziewać, że offowe spektakle 39. PPA będą po prostu dobrym, muzycznym teatrem”, mówi Cezi Studniak. Jurorzy zgodnie przyznali, że poziom tegorocznych spektakli jest bardzo wysoki i mieli problem z wybraniem najlepszych scenariuszy.

Konkurs OFF na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej organizowany jest od 2006 roku. W każdej edycji prezentowanych jest od sześciu do dwunastu różnych spektakli. Autorzy projektów otrzymują dofinansowanie do swoich przedsięwzięć, ponadto najlepszy nagradzany jest statuetką Tukana OFF oraz nagrodą 10 tys. złotych.

http://ppa.wroclaw.pl/nurt-off/