Zbliża się najważniejsze teatralno – muzyczne wydarzenie roku. Czym tym razem zaskoczy nas Przegląd Piosenki Aktorskiej?

39. Przegląd Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, już od 16 do 25 marca 2018r.  Organizatorem jest Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu, a dyrektorem artystycznym jest Cezary Studniak. Rada artystyczna w składzie: Kinga Preis, Konrad Imiela, Mariusz Kiljan, Wojciech Krzak, Michał Litwiniec, Krzysztof Mieszkowski, Jerzy Satanowski i Bogusław Sobczuk. Producentem PPA jest Paweł Krupski.
PPA to jedyny festiwal na świecie, poświęcony sztuce interpretacji piosenki. W tym roku zaproszenie przyjęła Camille – paryska gwiazda „eksperymentalnego popu”. Na Dużej Scenie Teatru Muzycznego Capitol artystka zaśpiewa utwory z najnowszego albumu „OUÏ”. Jest to mozaika folkowych piosenek, hymnów, ballad, kołysanek. Najbardziej oczekiwane koncerty festiwalu to oczywiście premierowe Finał i Gala. Koncert Galowy, poświęcony twórczości zmarłego w ubiegłym roku Wojciecha Młynarskiego, w reżyserii Agnieszki Glińskiej. Gala nosi tytuł jednej z jego piosenek: „Miłe Panie i Panowie bardzo mili”.

– Spośród niemal trzech tysięcy utworów, które zostawił nam odchodząc przed rokiem, wybraliśmy te, które najdotkliwiej opowiadają nasz świat, dziś, tu i teraz, mimo że pisane były w czasach pozornie minionych. Wraz z Jankiem Młynarskim, który jest kierownikiem muzycznym koncertu, i z wspaniałymi aktorami, zapraszamy na to spotkanie, by wspólnie doświadczyć tego, jak bardzo Wojciech Młynarski wciąż z nami jest – mówi  Agnieszka Glińska, reżyserka.

Koncert Finałowy reżyseruje w tym roku Ewa Kaim, aktorka Narodowego Teatru Starego i wykładowczyni krakowskiej AST. Pierwsza część koncertu to Finał Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki. W drugiej, zatytułowanej „CO TO ZA DOM!”, złożonej z wierszy polskich poetów i piosenek Maanamu, Kultu, Rezerwatu, Siekiery, zobaczymy m.in. Katarzynę Nosowską, Krzysztofa Globisza i Jerzego Trelę.
Te dwa koncerty wskazują też na dwa wyraźne tropy w programie: jednym z nich jest nawiązanie do przeszłości, powrót do korzeni. Jak w zespole A Filetta w tradycyjnych pieśniach z tamtych stron czy jak Adam Strug & Kwadrofonik z „Requiem ludowym”, przewrotna parafraza, jak w spektaklu Komuny Warszawa „Cezary idzie na wojnę” z pieśniami Moniuszki, pierwsza w historii PPA swingowa potańcówka w przedwojennym stylu (Jazzband Młynarski – Masecki i Natty Congeroo), czy wspomnienie Edith Piaf w sztuce Jeana Cocteau („Piękny nieczuły” Teatru Polonia z Natalią Sikorą). Drugi trop to obecne w Koncercie Finałowym „CO TO ZA DOM!”, w spektaklu „ The Blind Poet” Needcompany i we wszystkich niemal spektaklach Nurtu Off pytanie o nasz stosunek do inności. O kwestiach tożsamości, płci, religii, wiary, przyzwyczajeń, o strachu przed obcym.
Warto też zwrócić uwagę na premiery festiwalu: „Flower Power” w reż. Jerzego Bielunasa, najsłynniejsze hity epoki dzieci – kwiatów i wiersze Jacka Podsiadły z muzyką Mateusza Pospieszalskiego. Koncert Katarzyny Groniec z materiałem z nowej płyty „Ach!”, a wśród wydarzeń towarzyszących – L.U.C i jego muzyka do filmu „Good L.U.C.K”.
Zaśpiewa również ubiegłoroczny laureat Złotego Tukana Marcin Januszkiewicz  „Osiecka po męsku”. Ciekawym wydarzeniem będzie również „AquaSonic”, czyli podwodny koncert. Zanurzeni w akwariach artyści zaśpiewają i zagrają na specjalnie spreparowanych instrumentach.
Cały program dostępny na stronie: http://ppa.wroclaw.pl/
Sprzedaż biletów rozpoczęła się 3 lutego.

Autor: Adrianna Machalica
Zdjęcie: mat. organizatora