„Muza, u Wyspiańskiego, jest tajemnicza i piękna, kimkolwiek jest. Tak o niej mówi Konrad” – wygłasza reżyser. Jesteśmy w Teatrze Narodowym im. Leona Schillera. Na casting do roli Muzy w „Wyzwoleniu” przychodzą… drag queens. Tak rozpoczyna się nowy spektakl Teatru Muzycznego Capitol – „WYZWOLENIE: królowe”.

Będzie o sztuce, o religii, o polityce i obyczajach – zdradzają twórcy. Reżyserką spektaklu jest Martyna Majewska, artystka tworząca na pograniczu teatru formy, teatru muzycznego, performance i filmu. Jak sama przyznaje, jej ulubionym środkiem wyrazu jest „mądry kicz”. Autorką tekstu spektaklu, napisanego na podstawie „Wyzwolenia” Stanisława Wyspiańskiego, jest Agnieszka Wolny-Hamkało.

Muza mówi, będę dziś w grze cudowną, bo będę kapryśną

Muz na scenie pojawi się aż pięć, pięć królowych. W ich rolach zobaczymy: Justynę Antoniak, Emose Uhunmwangho, Magdę Szczerbowską-Wojnarowską, Adriana Kącę i Łukasza Wójcika. W Konrada Konrada wcieli się Klaudia Waszak, technicznego zagra Cezary Studniak, natomiast reżyserem w spektaklu będzie Helena Sujecka.

Mam nadzieję, że można się spodziewać czegoś niespodziewanego, że nie podchodzimy do tematu sztampowo, tylko z jakąś świeżością ze swoim własnym pomysłem i siłą złożoności, które wynika z połączenia Wyspiańskiego z namysłem nad koncepcją drag zapowiada Martyna Majewska, reżyserka „Wyzwolenia: królowe”.

Konwencja, w której funkcjonujemy, pozwala nam odczarować to, w jaki sposób patrzymy na wszystkich ważnych w naszej literaturze, dramaturgów czy poetów, jako na bogoojczyźnianych i statecznych. W bardzo wielu przypadkach, to byli ludzie, którzy byli w awangardzie, wyznaczali trendy. Wyspiański był na ówczesny czas naprawdę freakiem, w związku z tym nie uciekamy od tego, a przede wszystkim staramy się mówić prawdę dodaje Łukasz Wójcik, odtwórca roli drag queen Karola Polskiego, Karoliny Polskiej.

Cukierek w złotym papierku

Krytycy kultury zastanawiają się, czy w naszych czasach można jeszcze mówić o sztuce nieironicznie. Konwencja drag queen wydaje się z zasady ironiczna, ale jak jej się przyjrzeć uważnie i życzliwie, okazuje się ostatecznie ironii rewersem, kontrapunktem. Ironia zazwyczaj niesie spojrzenie zimne, kunktatorskie i wieloznaczne – drag queen to forma podwójności niosąca ciepło i akceptację. Wolność bez dystansu, wyzwolenie bez ucieczki tłumaczy Agnieszka Wolny-Hamkało, autorka tekstu spektaklu.

Na scenie królować będą, oprócz muz, blichtr i przepych, cekiny i brokat. Kostiumy i scenografię zaprojektowała, po raz pierwszy dla Capitolu, Anna Haudek. Autorkami wspaniałej charakteryzacji, której nie da się nie zauważyć, są Magdalena Chabrowska-Oleksiak, Agnieszka Jasiniecka i Ewa Soszyńska.

Światła stroboskopowe i dym pojawią się jako oprawa choreografii opracowanej przez Magdalenę Marcinkowską i Kamilę Górny, założycielki House of Army, pierwszego w Polsce domu vogueingowego. Kompozytorem muzyki jest Dawid Majewski, który również pojawi się na scenie (instrumenty elektroniczne), by wraz z Darią Wilsz (fortepian) towarzyszyć muzycznie diwom.

W tym pięknym pozłotku jest jeszcze odrobinę cukierka. Jaki jest smak tego cukierka, nikt z nas nie wie, natomiast mamy nadzieję, że będzie można po obejrzeniu spektaklu zadać sobie kilka mocnych, intensywnych pytań, gdyż padające w nim diagnozy są trudne komentuje Łukasz Wójcik.

Sto lat po „Wyzwoleniu” nadal mamy się z czego wyzwalać. I my, Polacy, i my Europejczycy, my – konsumenci, a wreszcie my po kolei, zupełnie indywidualnie: każdy z nas z czego innego. A więc, Szanowni Państwo, żeby użyć języka akcji, powiedzmy po prostu: „go drag!” – podsumowuje Agnieszka Wolny-Hamkało, autorka tekstu spektaklu.

Wyzwolenie królowe plakat


Obsada:
Justyna Antoniak
Helena Sujecka
Magdalena Szczerbowska-Wojnarowska
Emose Uhunmwangho
Klaudia Waszak (gościnnie)
Adrian Kąca
Cezary Studniak
Łukasz Wójcik

Muzycy:
Daria Wilsz – fortepian
Dawid Majewski – instrumenty elektroniczne

Realizatorzy:
Reżyseria: Martyna Majewska
Tekst na podstawie Wyzwolenia Stanisława Wyspiańskiego: Agnieszka Wolny-Hamkało
Muzyka: Dawid Majewski
Scenografia i kostiumy: Anna Haudek
Choreografia: Magdalena Marcinkowska i Kamila Górny
Reżyseria świateł: Anna Haudek i Jakub Frączek
Asystent reżysera: Katarzyna Klimek

Spektakl przedpremierowy: 25 stycznia
Kolejne spektakle:27, 29, 30 stycznia, 5-10 lutego, 7-10 marca
Bilety w cenie 30-40 zł do kupienia na stronie teatru.
Spektakl dla widzów dorosłych.


Autor: Karolina Stachera
Zdjęcia: Ola Sopuch
Plakat: materiały prasowe Teatry Muzycznego Capitol