Szacuje się, że w Polsce chrapie około 10 mln osób, z czego prawie połowa może tego nie zauważać. Najczęściej chrapanie uprzykrza życie tylko bliskim chrapiącego. W Dniu Walki z Chrapaniem chcemy przedstawić wam kilka pomysłów na leczenie tego zjawiska. 

Chrapanie to nieprawidłowy odgłos, który towarzyszy oddychaniu. Prowadzi do zaburzeń snu i niedotlenienia organizmu. Tym samym niemożliwym do osiągnięcia staje się zdrowy sen. Może powodować ciągłe zmęczenie, a także niewyspanie nawet po kilkugodzinnym odpoczynku.

Dzień Walki z Chrapaniem

Przyczyny

  • obrzęk tkanek, który jest spowodowany przeziębieniem lub alergią
  • otyłość
  • skrzywienie przegrody nosa
  • przerośnięte migdałki
  • menopauza
  • inne nieprawidłowości w budowie dróg oddechowych
  • wydłużone podniebienie miękkie oraz języczek
  • alkohol
  • nadciśnienie tętnicze

spanie na wznak

Porady

  • Gwizdanie. Podobno gwizdanie pomaga śpiącemu skoncentrować się na poprawnym oddychaniu, a dźwięk przenosi go do innego, spokojnego snu. Dzień Walki z Chrapaniem
  • Czas. Obudź go i staraj się zdążyć zasnąć, zanim ten zaśnie i znowu zacznie chrapać.
  • Zatykanie nosa chrapiącemu. Bardzo dobra metoda, ale sprawdzić ją może tylko sprytna osoba, która natychmiast będzie mogła uciec przed możliwością zagrożenia życia.
  • Łaskotki. Osoby chrapiące szczególnie uwielbiają łaskotki. Więc jeżeli chcesz wykazać swoją sympatię i zmniejszyć dźwięk chrapania udaj się do tej metody min 10 razy w ciągu nocy.
  • Cmokanie. Analogia do gwizdania. Tak samo miłe i przyjemne zajęcie, pomoże zwalczyć najgłośniejsze odgłosy.

Ciekawostki 

Rekord głośności chrapania według Księgi Rekordów Guinnessa wyniósł 87,5 decybeli. Dla porównania uliczny młot pneumatyczny, podczas pracy wydaje hałas o głośności 75 decybeli. 
Wśród wybitnych polityków z głośnego chrapania słynął brytyjski premier Winston Churchill. Podczas podróży statkiem w 1944 r. oficer marynarki dokonał pomiaru hałasu jaki wydawał podczas snu premier. Wyniósł on 35 decybeli.

 Dzień Walki z Chrapaniem

Kochani, informacje umieszczone w dziale porady nie traktujcie na poważnie. Najlepszym rozwiązaniem, na walkę z chrapaniem jest znalezienie przyczyny chrapania za pomocą specjalisty. W naszym wypadku to laryngolog. 

Obserwujcie swoje samopoczucie i śpijcie cicho.


Autor: Marina Grabowska
Zdjęcia: instagram.com, wikipedia.org, pexels.com