Jeśli jeszcze nie zjadłeś – nie wychodź z domu! Tym bardziej dziś, podczas Europejskiego Dnia Śniadania. Z perspektywy podejścia do zdrowia – data bardzo ważna. Wypadałoby zastanowić się nad tym jak istotny jest to posiłek oraz co zrobić jeśli brakuje czasu na jego przygotowanie, a także co jeść i czego unikać. 

Śniadanie – najważniejszym posiłkiem dnia – to nie mit. Odpowiedni dobór menu pozwala na dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości energii, by dobrze rozpocząć dzień. Tempo życia rośnie, wymagania w stosunku do jednostek wzrastają, więc odpowiedni wigor od samego rana jest niezbędny, by prawidłowo funkcjonować. Kawa nie jest w stanie zastąpić pełnowartościowego posiłku, daje chwilowy zastrzyk energii, podnosi ciśnienie, które w niedalekiej perspektywie drastycznie spada i wszystko wraca do punktu wyjścia.

Śniadanie

– Dostarczenie niezbędnych składników organizmowi po nocnym odpoczynku pobudzi go do pracy, poprawi koncentrację i pamięć. Pomaga również w dokonywaniu lepszych wyborów żywieniowych w ciągu całego dnia. Co więcej zjedzenie słodkiego śniadania może powstrzymać nas od sięgania po słodycze – mówi Klaudia Piekaruś, studentka dietetyki.

Warto więc zastanowić się jak można podnieść standard swojego życia, jak sprawić, by mózg pracował lepiej, wydajniej, by nie czuć zmęczenia, a przy tym dbać o zdrowie. Recepta jest prosta – odpowiednia dieta i pamięć o porannym dostarczaniu dostatecznej ilości węglowodanów do organizmu. Ponadto odpowiednio przygotowane śniadanie, pełne kolorowych produktów to radość dla oczu, a poprawa nastroju to kolejny aspekt przemawiający na korzyść śniadań.

Europejski Dzień Śniadania

– Na śniadanie najlepiej spożywać produkty bogate w białko i o wysokiej zawartości błonnika, gdyż dają uczucie sytości oraz przyspieszają metabolizm. Są to między innymi: jajka, wędliny oraz nabiał. Produkty z nasion strączkowych mogą być dobrym źródłem białka roślinnego. Produkty zbożowe są źródłem węglowodanów, błonnika, witamin oraz składników mineralnych. Bardzo ważnym elementem śniadania jest dodatek owoców lub warzyw, dostarczają one witamin i minerałów korzystnie wpływających na organizm. Nie wskazane są ciężkostrawne, tłuste potrawy, ponieważ wymagają zużycia dużej ilości energii do strawienia, powodując uczucie znużenia – kontynuuje przyszła dietetyczka.

Czas zmienić coś w swoim życiu i dać sobie szansę na poprawę efektywności swojej pracy. Europejski Dzień Śniadania 24 kwietnia to świetny moment, by spróbować. Brak czasu nie jest usprawiedliwieniem – śniadanie można przygotować sobie już wieczorem, ugotować coś, pokroić warzywa. Efekt nowej diety z pewnością będzie odczuwalny od samego początku stosowania. Drogi czytelniku, odstaw kawę, zacznij jeść!


Autor: Dawid Walczuk
Zdjęcia: Instagram