Z utęsknieniem czekacie na promocje? To już niedługo…szykujcie się na…prawdziwe zakupowe szaleństwo!

Black Friday to piątek przed świętem Dziękczynienia. Dlaczego akurat czarny? Prawdopodobnie ma to związek z tym, że handlowcy „na czarno” wpisują zarobki w bilansach. Oficjalnie rozpoczyna się wtedy sezon zakupów bożonarodzeniowych. W Polsce znany od niedawna, jednak dość szybko się przyjął. To jedyny taki dzień w roku, kiedy możemy trafić na niesamowite promocje. W Polsce coraz więcej sklepów dołącza do akcji. Nie są to już tylko marki odzieżowe, lecz także firmy z butami, kosmetykami, sprzętem AGD, pojawiły się również informacje, że specjalne promocje będą czekać na klientów nawet w Biedronce. W tym roku poszaleć możemy m.in. w takich sklepach jak: Smyk, H&M, Rossmann, Sephora, Deichmann, Media Markt, Ochnik, Home&You, Media Expert i wiele innych. Do udziału włączają się również sklepy internetowe, jak np. Zalando i Answear.

– W Polsce to jest jeszcze słabo widoczne, bardziej już na internecie niż w galeriach – mówi Ola jedna z klientek we Wroclavii. – Przeceny są dosyć duże, więc czasami można rzeczywiście trafić na coś ciekawego.

Polska dopiero wchodzi w prawdziwe szaleństwo zakupowe. W Stanach Zjednoczonych to już tradycja, u nas ludzie jeszcze nie wariują tak bardzo na tym punkcie. Trzeba podkreślić, że przeceny też nie zawsze są wystarczająco przekonujące. W większości są to promocje tylko na wybrane modele i to zazwyczaj o 20% lub 30%, maksymalnie o 50%. Na innych witrynach widnieje za to napis „druga rzecz gratis”. Jednak najczęstszymi chwytami są „tylko z kartą stałego klienta”, „promocje nie łączą się z innymi”, „tylko produkty oznaczone czerwoną/żółtą metką”.

– To chyba działa tak, że sklepy najpierw podnoszą cenę, a później ją niby obniżają, a tak naprawdę powracają do tej pierwotnej – mówi Ilona, klientka. – Nie przychodzę specjalnie na Black Friday, dla mnie to nic zachęcającego.

Trzeba jednak złożyć ukłon w stronę niektórych sklepów, w których promocje trwają kilka dni, a czasami nawet tydzień. Jest to duże ułatwienie dla kogoś, kto akurat nie może odwiedzić żadnej galerii w ten piątek. Może to mieć jednak negatywne skutki. W takich sklepach jak np. Media Markt czy RTV Euro AGD może zwyczajnie zmaleć siła promocji. Przydatnym narzędziem może być strona ceneo. Oferuje ona niezbędne narzędzia dla wszystkich, którzy chcieliby zobaczyć, jak zmieniały się ceny przed czarnym piątkiem a także zapowiedzi obniżek, oznaczone czarną ikonką obok ceny.

Większości być może marzyłby się prawdziwy, amerykański Black Friday, jednak chyba nie jesteśmy wystarczająco bogatym społeczeństwem, aby u nas się to aż tak rozwinęło. Mimo wszystko każdy może znaleźć coś dla siebie. Upominki na święta z przeceną 10% w Home&You, tańsze kurtki o 30% w H&M, -20% w MAC-u, promocja na perfumy i zestawy w Rossmannie, słuchawki w Media Marktcie w niższej cenie, -25% na swetry w Tally Wejl i wiele, wiele innych. Na pewno znajdziecie coś dla siebie i swoich bliskich na święta.



Autor: Adrianna Machalica
Zdjęcia: Adrianna Machalica