Gdzie udać się do pracy po skończeniu studiów? Bez doświadczenia i kontaktów trudno o znalezienie miejsca w branży. Koło naukowe Brandico wraz z Klubem Twórców Reklamy przygotowało wydarzenie, które pomoże studentom odnaleźć się w świecie agencji kreatywnych. Wykład odbył się w piątek 20 października w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UWr.

Wydarzenie to było głównie skierowane do studentów zainteresowanych pracą w branży kreatywnej. Odbyły się  prelekcje ze specjalistami z dziedzin PR, Social Media, Strategia oraz Kreacja (graphic design). Celem wykładu było przybliżenie procesu zatrudniania pracowników w agencji kreatywnej, kryteria oceny kandydata na poszczególne stanowiska, wymagania stawiane przez rynek oraz potencjalne ścieżki rozwoju kariery. Specjaliści starali się również udzielić praktycznych porad jak się wyróżnić, jak stworzyć swoje CV/portfolio oraz z czym wiąże się praca agencyjna od kuchni. W trakcie wykładu studenci mogli pytać o wszystko, co ich interesuje. Później odbyły się warsztaty, które dawały możliwość sprawdzenia się w pracy nad prawdziwym briefem agencyjnym pod okiem eksperta z branży.

– W pracy w agencji najważniejsza jest kreatywność i pomysłowość. W tej branży nie obejdziemy się bez takich zwykłych, ludzkich cech jak: kreatywność, otwartość, osobowość, charakter. Wszystko inne można odrzucić – mówi Wincenty Styś ekspert z działu Kreacja-graphic design. – Ważne, aby być sobą i zawsze umieć znaleźć jakieś rozwiązanie.

Podczas wykładu specjaliści starali się również przybliżyć czym charakteryzują się konkretne stanowiska w pracy. Np. copywriter pracuje nad słowem, a jego partnerem zazwyczaj jest grafik, natomiast creative director jest najważniejszą osobą w agencji, a strateg skupia się na opracowaniu strategii dla wypromowania danej firmy, co wygląda mniej więcej tak: trzeba zrobić wywiad z klientem, zwrócić uwagę na jego komunikację wewnętrzną i zewnętrzną, a później poznać komunikację konkurencji, później wnioski i zastanowienie się nad nimi.

– Ważna jest organizacja pracy i zasada „Zjedz tę żabę”. Opiera się to na tym, żeby podzielić sobie te najważniejsze i najtrudniejsze projekty na mniejsze części („żabie nóżki”), bo później o wiele łatwiej robi się te łatwiejsze rzeczy – zaznacza Wincenty Styś.

Często studenci zastanawiają się jak zaimponować pracodawcy. Co zrobić, żeby zwiększyć swoje doświadczenie, bądź jak poszerzyć swoje kompetencje. Specjaliści tłumaczyli, że nawet jeżeli nie mamy doświadczenia to i tak warto próbować i aplikować, bo może uda nam się czymś zaskoczyć. Wielokrotnie też zostało podkreślone, aby stawiać na umiejętności miękkie oraz wykorzystywać to, czego nauczyliśmy się w trakcie swojego życia.

– W portfolio powinniśmy zawrzeć tylko najważniejsze rzeczy, które mogą zachwycić naszego przyszłego pracodawcę, a nie wrzucać wszystko jak leci. Ważne, aby zastanowić się czym zajmuje się dana firma i dopasować swoje kompetencje do ich działań. Nawet jeżeli ktoś nie ma doświadczenia lub przygotowanego portfolio to może się po prostu zaprezentować w ciekawy sposób, zaskoczyć jakoś swojego przyszłego szefa – mówi Wincenty Styś.

– Nie bać się aplikować, nawet jeśli czegoś nie wiecie. Strateg musi lubić się uczyć, szukać wyjścia z różnych rozwiązań, poza tym jest to zawód, który przydaje się w wielu branżach i nie może zostać zastąpiony przez maszyny – opowiada Marta Bigda ekspert z działu Strategia. – Przede wszystkim pokazujcie swoje wartości i to kim naprawdę jesteście.


Autor: Adrianna Machalica
Zdjęcia: Adrianna Machalica