Ponad 2,1 km dwukierunkowego torowiska, będącego jednocześnie buspasem, pięć nowych przystanków tramwajowo-autobusowych oraz dwie pętle – tak prezentuje się koncepcja nowego połączenia na Swojczyce, którą zaprezentował prezydent Jacek Sutryk na spotkaniu z radą tego osiedla.

Nowa trasa tramwajowo-autobusowa będzie miała za zadanie wydłużyć zasięg tramwajów obsługujących pętlę Sępolno do nowej pętli, która miałaby powstać na Swojczycach. Według koncepcji zlokalizowana zostanie ona w sąsiedztwie linii kolejowej 292 (Wrocław-Jelcz-Laskowice) między ulicą Magellana a cmentarzem.

Nowe dwutorowe torowisko będzie miało ponad 2,1 km długości (razem z modernizacją pętli Sępolno i budową nowej pętli Swojczyce) i będzie jednocześnie wydzieloną jezdnią autobusową (buspasem). Według planów nowa linia przebiegać będzie z ul. Mickiewicza poprzez nowe mosty Bolesława Chrobrego i dalej ulicą Swojczycką. Budowa mostów Chrobrego przebiegać będzie razem z torowiskiem – przetarg na wykonanie tej inwestycji został już ogłoszony.

– Jestem zadowolony, że dzięki zaangażowaniu mojego zespołu udało się szybko ogłosić przetarg na Mosty Chrobrego. To jest pierwszy krok do realizacji koncepcji tramwaju na Swojczyce. Chcemy lepiej skomunikować tamtem rejon Wrocławia. Tramwaj poprawi jakość życia mieszkańców miasta, jak i całej aglomeracji –  mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Za skrzyżowaniem Swojczyckiej z Mydlaną torowisko ma przechodzić z północnej strony drogi na południową. Takie rozwiązanie ma ułatwić pasażerom dostęp do przystanku oraz zachować zdecydowaną większość rosnących w okolicy drzew.

– Prezentowany wariant jest najkorzystniejszy dla mieszkańców dzięki usytuowaniu przystanków, jak i torowiska. Odpowiednia technologia zapewni możliwość poruszania się po torowisku autobusom. Dodatkowo przebudowane zostaną skrzyżowania w tamtym rejonie, z uwzględnieniem potrzeb pieszych, rowerzystów i komunikacji zbiorowej – mówi Mariusz Konecki z Wrocławskich Inwestycji.

Koncepcja, zaprezentowana przez miasto, zakłada również przebudowę pętli na Sępolnie. Przystanek zlokalizowany zostanie w miejscu umożliwiającym obsługę pasażerów z tej pętli i tramwajów kursujących na Swojczyce, a także autobusów. Trzy kolejne przystanki przewidywane są przed skrzyżowaniem z ul. Mydlaną, przy stacji paliw Orlen i przed skrzyżowaniem z ul. Magellana. Koncepcja zawiera także kilka wersji rozwiązań na obsługę pasażerów na nowej pętli Swojczyce. Nowa linia kolejowa pomóc ma również w komunikacji aglomeracyjnej. Pasażerowie wysiadający z pociągów na stacji Wrocław Swojczyce będą mieli do nowego przystanku przy ul. Magellana niespełna 300 m.

Zmodernizowany zostanie również układ drogowy. Koncepcja zakłada zmianę geometrii skrzyżowania Mickiewicza/Monte Cassino. Istniejący wjazd w ulicę Marco Polo zastąpić ma nowy łącznik, który będzie przedłużeniem ulicy Mydlanej w kierunku Marco Polo. Skrzyżowanie Swojczyckiej z Mydlaną ma zostać wyposażone w sygnalizację świetlną, która m.in. umożliwi przejazd tramwajów na południową stronę ulicy. Druga sygnalizacja świetlna obsługiwać będzie skrzyżowanie Swojczyckiej z Magellana.

Dane techniczne:
-Ok. 2140 metrów nowego dwukierunkowego torowiska (razem z modernizacją pętli Sępolno i budową nowej pętli Swojczyce), które będzie jednocześnie wydzieloną jezdnią autobusową (buspasem);
– Przebudowa pętli Sępolno, z „odwróceniem” kierunku jazdy na pętli – aby umożliwić łączenie przystanków autobusowych i tramwajowych;
– W ramach budowy nowej linii tramwajowej zostanie kompleksowo wyremontowana ulica Swojczycka na odcinku 1620 metrów (jezdnia o szerokości  6,5-7,5 m z lokalnymi poszerzeniami w obrębie skrzyżowań-wydzielone pasy do skrętów);
– 5 nowych przystanków tramwajowo-autobusowe + 2 pętle;
– 28 nowych przejść dla pieszych;
– Nowe ścieżki rowerowe, chodniki dla pieszych;
– Dwa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną;
– Odległość z przystanku tramwajowego do przystanku PKP – 286 m.

Tramwaj-na-swojczyce-mapka


Autor: Ola Sopuch
Zdjęcia: mat. prasowe