Jak wyglądałyby losy bohaterów „Dumy i uprzedzenia” w 2218 roku? Temu przyjrzeli się studenci Wydziału Aktorskiego we Wrocławiu. Stworzyli dyplomowy spektakl „Behemot”.

Według tradycyjnego opisu Lane’a: „Bóg stworzył Ziemię; żeby miał na czym się oprzeć, pod ziemią stworzył anioła. Ale anioł też nie miał oparcia, więc pod jego nogi wsunął rubinową skałę; ponieważ skała nie miała oparcia, stworzył byka o czterech tysiącach oczu, uszu, nozdrzy, pysków, języków i stóp; ale byk nie miał oparcia, stworzył więc rybę imieniem Bahamut, pod którą umieścił wodę, pod wodą zaś ciemność – i tylko do tego punktu sięga ludzka wiedza”.

Duma i uprzedzenie przeniesiona w 2218 rok. Nieprawdopodobne? A jednak. Studenci IV roku Wydziału Aktorskiego AST w roku akademickim 2017/2018 zagrają w spektaklu „Bahamut” w reż. Wojciecha Kościelniaka. Jest to przedstawienie o przyszłości, o tym, co może nas spotkać za 200 lat i czym może stać się wtedy miłość.

– Spektakl mówi o problemach klasowych, tak jak w oryginale. Jednak zastanawiamy się, jak ludzie mogliby traktować androidy. Cywilizacja jest tak daleko posunięta, że roboty niczym nie różnią się od ludzi, oprócz tego, że ludzie są „zjadani” przez alergię i choroby – mówi Marta Parzychowska, odtwórczyni roli Karoliny, – Zadajemy sobie pytanie, co to znaczy być człowiekiem. Zastanawiamy się, kiedy ludzkie problemy są ważniejsze od tych, które maja androidy. W ogóle nie zadajemy sobie, co będzie w przyszłości, a to ona na nas czeka, a nie przeszłość.

Znajdujemy się w magazynie firmy, która produkuje androidy, złudnie podobne do kobiet. Każda inna. Mają wzbudzić pożądanie i zachwyt. Najlepsza zostanie kupiona, ale jak to się skończy?

– Myślę, że trudniej zagrać jest spektakl science-fiction, ponieważ tego jest bardzo mało w teatrze, a w szkole głównie bazujemy na klasycznych tekstach – dodaje Marta Parzychowska – jeżeli ktoś zna książkę, to finał nikogo nie zaskoczy. Jednak historia toczy się inaczej niż w oryginale.

– Dla mnie to jest taka pomieszana forma. Każda postać jest inaczej zbudowana, więc to nie jest typowo nowoczesna forma. Poza tym to jest też tylko nasza wyobraźnia – tłumaczy Martyna Bazychowska, grająca jedną z androidów.

Reżyser chciał stworzyć wizję przyszłości w oparciu o powieść Jane Austin. Nie było to proste zadanie, jednak studenci podołali i stworzyli własny obraz świata, w którym istnieją roboty, a ludzie, wbrew pozorom, nie umierają z powodu chorób takich jak HIV, lecz z powodu zaniedbania planety czy alergii. Spektakl ma widzom uświadomić, jak może wyglądać świat, jeżeli o niego nie zadbamy i, jeżeli całkowicie poddamy się technologii.

– Chciałem uprawdopodobnić sytuację, w której wydanie córek za mąż jest celem życia. Dzisiaj ten problem w zasadzie nie istnieje, ale miłość dzisiaj jest bardziej towarem niż kiedyś i temu chciałem się przyjrzeć. Miłość może mieć metkę, jest kupiona w magazynie i żeby to uzyskać, trzeba było stworzyć androidy, które można kupić – mówi Wojciech Kościelniak, reżyser. – To jest taki konglomerat spojrzenia na tę powieść, tak żeby było czasami do śmiechu, a czasem, żeby było poważnie.

Scenariusz , reżyseria, opracowanie muzyczne : Wojciech Kościelniak
Scenografia , kostiumy, wizualizacje, opracowanie graficzne: Anna Kościelniak
Muzyka: Paulina Derska
oraz :Carillo i Chavela Vargas, Testa/Ferrer: adapt.esp.:Almodovar/The Mogols i Luz Casal,Tom Hanreich, Louis Amstrong and His Orkestra, Hasan Esen, Ch. Navarro i Los Panchos,Salvatore Adamo &Adamo Salvatore, Johann Sebastian Bach i glen Goud oraz Marie-Claire Alain, Nono Rota i The City Of Praque Philharmonic Orchestra/Wadsworth, DUNCKEL, Goldin & Jean Benoit Dunckel i Air, Nando Da Cruz i Cesaria Evora, Michael Nyman, John Kander & Fred Ebbi Frank Sinatra & Tony Bennett
Konsultacje muzyczne : Vojto Monteur
Sound design : Sylwia Kopyś
Choreografia : Bożena Klimczak
Asystentka reżysera: Ewa Niemotko
Występują: Martyna Bazychowska, Anastazja Borkoniuk, Ewa Niemotko, Martynika Kośnica, Marta Parzychowska, Bartłomiej Jabłoński, Igor Tajchman, Michał Krzywdziński
oraz Karolina Rzepa ( III rok WA)

 

Prapremiera: 3 marca  2018 o godz. 19.00, na  Scenie Dużej Teatru AST przy ul. Braniborskiej 59 we Wrocławiu. Wstęp wolny.
Informacja i rezerwacja miejsc:
Tel. 71 3583423, ast@ast.wroc.pl
http://pwst.wroclaw.pl/rezerwacje/


Autor: Adrianna Machalica
Zdjęcia: Marek Maziarz/BTW photographers