Światowy Dzień Bez Majtek, bo taką właśnie nazwę noszą „obchody” 31 maja, można traktować nie tylko jako powód do śmiechu czy niewybrednych żartów. Refleksja nad nagością człowieka jest dość częstym motywem w dziełach kultury współczesnej, także w teledyskach.

Światowy Dzień Bez Majtek to nietypowe święto, które obchodzi się 31 maja. Z założenia miała być to żartobliwa odpowiedź na Światowy Dzień Bez Stanika, która, jak widać, została skutecznie utrwalona w kalendarzach świąt nietypowych. Dzień ten obchodzić można na różne sposoby. Jednym z nich może być przyjrzenie się bliżej motywowi nagości w sztuce współczesnej, a przede wszystkim w klipach muzycznych. Nudity content obecny jest w dzisiejszych czasach pod wieloma formami, jednak dziś warto skupić się wyłącznie na przykładach, które rzeczywiście można uznać za przejaw artyzmu.

Pole walki

Pierwszym przykładem potraktowania ciała jako elementu artystycznego przesłania jest klip do utworu Marii Sadowskiej Pole walki. Tekst piosenki opiera się na cytacie Barbary Kruger: „Moje ciało jest polem walki”. Utwór demonstruje chęci podmiotu lirycznego do bycia wolnym, zarówno w wymiarze duchowym, jak i cielesnym. Wykorzystanie nagości w teledysku znacząco podkreśla, jak ważne może być zerwanie więzów doczesności w podstawowej egzystencji człowieka i jak mocno wpływa to na jego życie.

Chcę mieć wolne całe ciało
Z wierzchu, w środku i dogłębnie
Wolna dusza to za mało
Bo nic o mnie beze mnie

Fragment utworu „Pole Walki” Marii Sadowskiej

Somebody That I Used To Know

Utwór Somebody That I Used To Know autorstwa Gotyego jest z pewnością jednym z najbardziej znanych hitów radiowych 2011 roku. Uwagę odbiorców przykuwa nie tylko sama melodia piosenki, ale także dosyć wyjątkowy wideoklip. Ciała występujących postaci są bowiem elementem obrazu, na którym w miarę upływu piosenki pojawia się coraz więcej barw i kształtów.

Now and then I think of when we were together
Like when you said you felt so happy you could die
Told myself that you were right for me
But felt so lonely in your company
But that was love and it’s an ache I still remember

Fragment utworu „Somebody That I Used To Know” Gotyego.

I Stand

I Stand to eurowizyjna propozycja Republiki Czeskiej na 2016 rok. Pomimo dobrego wykonu na żywo, Gabriela Gunčíková nie uzyskała żadnych punktów ze strony publiczności. Ostatecznie zajęła przedostanie miejsce z 41 punktami na koncie. Utwór naszych południowych sąsiadów jest bardzo ciekawy, nie tylko dzięki niezwykłemu wokalowi Gunčíkovej. Wideoklip podkreśla charakter utworu oraz pokazuje ładny obrazek, gdzie miejscami półnaga kobieta otoczona jest przez różnego typu artystyczne formacje.

I felt the strain, I’ve made mistakes
With the monsters in my head
But in the end you’re standing there
You’re the one who always cares

Fragment utworu „I Stand” Gabrieli Gunčíkovej

God is a woman

Ariana Grande to obecnie jedna z najpopularniejszych popowych wokalistek na świecie. Piosenka God is a woman jest jawnym manifestem feministycznych przekonań artystki. W teledysku obrazującym ten utwór można dostrzec wielość wykorzystanych motywów w celu ukazania dominacji kobiet na świecie (m.in. interpretacja fresku Stworzenie Adama autorstwa Michała Anioła, czy choćby zaprezentowanie piosenkarki w formie bóstwa lewitującego w odmętach kosmosu). Nagość nie jest w tym przypadku elementem dominującym, jednak stanowi niezwykle ważną rolę w kompozycji klipu. Podkreśla kobiecość, wyrafinowanie estetyczne oraz przedstawia postać kobiety jako integralną część dzieła sztuki.

You, you love it how I move you
You love it how I touch you
My one, when all is said and done
You’ll believe God is a woman
And I, I feel it after midnight
A feelin’ that you can’t fight
My one, it lingers when we’re done
You’ll believe God is a woman

Fragment utworu „God is a woman” Ariany Grande


Autor: Michał Krawczyk
Zdjęcie: YouTube (zrzut ekranu)