Wrocławski Rower Miejski powraca w nowej odsłonie. Kolejne stacje wypożyczeń na terenie miasta i zwiększona liczba rowerów, w tym nowe rowery specjalne, dostępne będą dla użytkowników od 25 marca.

Wrocławski Rower Miejski działa we Wrocławiu od 2011 roku. Od początku funkcjonowania jego operatorem jest firma Nextbike, która przez kolejne 4 lata świadczyć będzie tę usługę. W związku ze zbliżającym się rozpoczęciem sezonu WRM, miasto ogłosiło nowe udogodnienia dla użytkowników. W 2019 roku przede wszystkim wzrośnie liczba rowerów miejskich (z 820 do 1000 w pierwszym etapie oraz o kolejny tysiąc w drugim), a także stacji wypożyczeń (z 82 do docelowo 200). Poza standardowymi rowerami IV generacji mieszkańcy Wrocławia będą mogli skorzystać z 65 rowerów niestandardowych, w tym 35 rowerów dziecięcych, rowerów typu składak, rowerów elektrycznych, typu cargo oraz typu handbike. Rowery niestandardowe nie będą jednak stale dostępne na stacjach. Można je będzie zamówić i zostaną „podstawione” do jednej z 5 stacji – w centrum oraz we wschodniej, południowej, północnej i zachodniej części Wrocławia. Docelowo rezerwacja będzie wiązała się z dodatkową opłatą.  Dotychczasowe opłaty za wypożyczenie roweru zwykłego nie ulegną zmianie.

– Udało się uzgodnić z firmą, że 35 rowerów dla dzieciaków będzie na stałe w systemie. Będziemy mieli więc możliwość zarezerwowania ich na tych pięciu stacjach, ale też rowery te będą w systemie i w aplikacji będziemy wiedzieli, gdzie aktualnie znajduje się rower dziecięcy. Rowery te będą wynajmowane za darmo tak, aby popularyzować wśród najmłodszych tę jakże przyjazną formę transportu – mówi Daniel Chojnacki, oficer rowerowy.

Od bieżącego roku Wrocławski Rower Miejski funkcjonować ma również zimą. Jest to odpowiedź na potrzeby mieszkańców, które miasto poznało dzięki konsultacjom społecznym, przeprowadzonym w ubiegłym roku.

– W 2011 roku odpalaliśmy po raz pierwszy system roweru miejskiego – wtedy na 140 rowerów. Przez kilka następnych lat ten projekt systematycznie pączkował. W ubiegłym roku podjęliśmy decyzję, że przeprowadzimy szerokie konsultacje społeczne i zapytamy mieszkańców, jak widzieliby ten rower miejski, bo jego popularność już nawet przy dużo mniejszym systemie nas bardzo mocno zaskoczyła. Z konsultacji wynikło kilka podstawowych rzeczy. Po pierwsze: system jest za mały. W związku z tym rozbudowujemy go do 2000 rowerów. Zwrócono naszą uwagę również na to, że rower mógłby działać także zimą. Nad tym też się pochyliliśmy – co prawda ograniczona część floty, ale ponad 600 rowerów będzie dostępnych przez okres zimowy – zapowiada Daniel Chojnacki. – Dostaliśmy dużo wniosków o to, aby rowery działały w sposób bardziej elastyczny, żeby można je było w wyjątkowych sytuacjach pozostawić w innym miejscu. Nad tym wnioskiem też się pochyliliśmy i takie coś przewidujemy. Oprócz tego takim dużym oczekiwaniem były rowery nietypowe. Zdecydowaliśmy się więc na uruchomienie największej w Polsce liczby rodzajów rowerów niestandardowych.

Wrocławski Rower Miejski wypożyczyć będzie można korzystając z aplikacji, terminala lub sparowanej z kontem karty RFID. Wszystkie instrukcje znajdą się na stacji i na każdym rowerze oraz na stronie internetowej. Po dokonaniu wypożyczenia system otwiera zamek O-Lock blokujący tylne koło roweru. Po zakończeniu przejażdżki wystarczy ręcznie, za pomocą dźwigni, zablokować zamek O-Lock. Rower jest wtedy zwrócony. Działa to na tej samej zasadzie, jak wcześniej wpięcie roweru w elektrozamek. Od 25 marca pilotażowo we Wrocławiu będzie można zwrócić rower poza stacją WRM, za dodatkową opłatą 3 zł. Ponadto użytkownik, który wypożyczy rower poza stacją i odda go w jej obrębie, otrzyma bonus w wysokości 2 zł.

– Pilotażowo planujemy wprowadzić możliwość zwrotu poza stacjami roweru miejskiego. Ta możliwość będzie dodatkowo płatna – pobierana będzie opłata w wysokości 3 złotych – zapowiada Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy firmy Nextbike. – Według naszych szacunków i danych, które mamy chociażby z województwa łódzkiego, gdzie taki system już funkcjonuje, przy dodatkowej opłacie ponad 90% zwrotów odbywa się jednak na stacjach. Nie ma więc takiej obawy, że pozostawione rowery będą przeszkadzać innym użytkownikom drogi czy chodników. Dodatkowo wprowadzamy taki bonus w wysokości 2 złotych, jeżeli rower wypożyczony zostanie poza stacją, a użytkownik zwróci go na stacji.

 

Sezon na Wrocławski Rower Miejski miał ruszyć już 1 marca. Ze względu na opóźnienia w dostawie podzespołów systemu wypożyczania rowerów dla Nextbike, rowery miejskie wypożyczać będzie można dopiero od 25 marca. Operator postanowił jednak wynagrodzić użytkownikom opóźnienie. Przez pierwszy tydzień funkcjonowania roweru czas bezpłatnego wypożyczenia wydłużony zostanie do 60 minut (zamiast 20 min). Nextbike przez pierwszy tydzień zrezygnuje także z naliczania dodatkowych opłat przy dostarczaniu rowerów niestandardowych na dedykowane stacje. Dodatkowo wszystkie rowery (a nie tylko część, jak pierwotnie zakładano) zostaną wyposażone w 7-biegową przerzutkę. Ponadto już na pierwszym etapie nie 20, jak wcześniej planowano, ale 40 stacji będzie wyposażonych w terminal umożliwiający rejestrację w systemie i wypożyczenie roweru.

Wrocławski-Rower-Miejski (8)


Autor: Ola Sopuch
Zdjęcia: Ola Sopuch