Cicha noc, Pokot czy Twój Vincent, który z tych filmów ma szansę na polskiego Oscara? Dowiemy się 26 marca 2018 roku na ceremonii wręczenia Orłów.

Orzeł, czyli Nagroda Polskiej Akademii Filmowej jest wyjątkowo cenna, ponieważ jest przyznawana przez środowisko filmowe, które zna proces  tworzenia i powstawania filmów. W tym roku obchodzimy okrągłą, dwudziestą rocznicę konkursu. Orły zostały stworzone w 1999 roku przez Dariusza Jabłońskiego, reżysera, producenta filmowego i wieloletniego Prezydenta Polskiej Akademii Filmowej. Przez 20 lat  stały się jednymi z najbardziej prestiżowych i pożądanych nagród na polskim rynku filmowym. Tegoroczna edycja rozpoczęła się 12 stycznia 2018 roku tradycyjnym wysłaniem kart przez wiodącą na rynku firmę doradczo-audytorską PwC do blisko 700 członków Polskiej Akademii Filmowej. Pierwsza tura głosowania zakończyła się o północy 3 lutego.

Orły są przyznawane w 19 kategoriach. Do tegorocznych Polskich Nagród Filmowych kandydowało 61 filmów. 7 lutego 2018 roku ogłoszono nominacje. Największe szanse na wygrane ma film Pawła Domalewskiego „Cicha noc”, który został nominowany w 7 kategoriach. To poruszający komediodramat, który opowiada o „typowo polskich” świętach Bożego Narodzenia. Akcja toczy się na północnym wschodzie Polski. Adam (Dawid Ogrodnik) na co dzień pracujący za granicą, w Wigilię Bożego Narodzenia odwiedza swój rodzinny dom. Z początku ukrywa prawdziwy powód wizyty, jednak wkrótce wszystko wychodzi na jaw i sprawy zaczynają się komplikować. Spośród innych filmów docenione zostały m.in.: „Pokot” Agnieszki Holland i Kasi Adamik oraz „Twój Vincent” Doroty Kobieli i Hugh Welchmana. Ogłoszenie Laureata Nagrody za Osiągnięcia Życia odbędzie się 7 marca. Natomiast ceremonia rozdania polskich Oscarów już 26 marca 2018 roku. Będzie transmitowana przez CANAL+.

 


Nominowani:

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI:

– „Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie”, reż. Perfetti Sconosciuti, Paolo Genovese, Włochy
– „The Square”, reż. Ruben Ostlund, Szwecja/Niemcy/Francja/Dania
– „Toni Erdmann”, reż. Maren Ade, Niemcy/Austria/Szwajcaria/Rumunia/Francja

NAJLEPSZY MONTAŻ:

– Piotr Stasik, Dorota Wardęszkiewicz, Tomasz Wolski, „21 x Nowy Jork”
– Leszek Starzyński, „Cicha noc”
– Jarosław Barzan, „Najlepszy”
– Grażyna Gradoń, „Powidoki”
– Dorota Kobiela, Justyna Wierszyńska, „Twój Vincent”

 NAJLEPSZE KOSTIUMY:

– Cristobal Pidre, Florence Scholtes, Małgorzata Zacharska, „Maria Skłodowska-Curie”
– Katarzyna Lewińska, „Powidoki”
– Ewa Gronowska, „Sztuka Kochania” 

NAJLEPSZY DŹWIĘK:

– Jerzy Murawski, Kacper Habisiak, Marcin Kasiński, „Cicha Noc”
– Radosław Ochnio, „Królewicz Olch”
– Tomasz Dukszta, „Najlepszy”
– Andrzej Lewandowski, Mattias Eklund, „Pokot”
– Maria Chilarecka, Kacper Habisiak, Marcin Kasiński, „Powidoki”
– Marek Wronko, „Volta”

ODKRYCIE ROKU:

– Piotr Domalewski za najlepszą reżyserię filmu „Cicha noc”
– Bronisława Zamachowska za najlepszą drugoplanową rolę kobiecą w filmie „Powidoki”
– Dorota Kobiela i Hugh Welchman za najlepszą reżyserię filmu „Twój Vincent”

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY:

– „Belfer”, sezon 2, reż. Krzysztof Łukaszewicz, Maciej Bochniak
– „Diagnoza”, reż. Ksawery Żuławski, Łukasz Palkowski, Michał Otłowski
– „Wataha”, sezon 2, reż. Kasia Adamik, Jan P. Matuszyński 

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY:

– „21 x Nowy Jork”, reż. Piotr Stasik
– „Beksińscy. Album wideofoniczny”, reż. Marcin Borchardt
– „Młynarski. Piosenka finałowa”, reż. Alicja Albrecht 

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA:

– Karolina Gruszka, „Ach śpij kochanie”
– Agnieszka Suchora, „Cicha Noc”
– Bronisława Zamachowska, „Powidoki”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA:

– Arkadiusz Jakubik, „Cicha noc”
– Tomasz Ziętek, „Cicha noc”
– Arkadiusz Jakubik, „Najlepszy” 

NAJLEPSZA MUZYKA:

– Sandro di Stefano, „Człowiek z magicznym pudełkiem”
– Ishai Adar, „Droga Aszera”
– Łukasz Targosz, „Magiczna zima muminków”
– Bruno Coulais, „Maria Skłodowska-Curie”
– Radzimir Dębski, „Sztuka Kochania”
– Clint Mansell, „Twój Vincent” 

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA:

– Wojciech Żogała, „Człowiek z magicznym pudełkiem”
– Marek Warszewski, „Powidoki”
– Wojciech Żogała, „Sztuka kochania”
– Matthew Button, Piotr Dominiak, „Twój Vincent”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA:

– Karolina Gruszka, „Maria Skłodowska-Curie”
– Agnieszka Mandat, „Pokot”
– Magdalena Boczarska, „Sztuka Kochania”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA:

– Dawid Ogrodnik, „Cicha noc”
– Jakub Gierszał, „Najlepszy”
– Bogusław Linda, „Powidoki”

NAJLEPSZE ZDJĘCIA:

– Piotr Stasik, „21x Nowy Jork”
– Piotr Sobociński jr, „Cicha noc”
– Michał Englert, „Maria Skłodowska – Curie”
– Jolanta Dylewska, Rafał Paradowski, „Pokot”
– Paweł Edelman, „Powidoki”

NAJLEPSZY SCENARIUSZ:

– Piotr Domalewski, „Cicha noc”
– Olga Tokarczuk, Agnieszka Holland, „Pokot”
– Krzysztof Rak, „Sztuka kochania”

NAJLEPSZA REŻYSERIA:

– Piotr Domalewski, „Cicha noc”
– Anna Jadowska, „Dzikie róże”
– Agnieszka Holland i Kasia Adamik, „Pokot”

NAJLEPSZY FILM:

– „Cicha noc”, reż. Piotr Domalewski
– „Pokot”, reż. Agnieszka Holland i Kasia Adamik
– „Twój Vincent”, reż. Dorota Kobiela i Hugh Welchman


Autor: Adrianna Machalica
Zdjęcie: pnf.pl – mat. organizatora