Przed nami kolejna runda Samochodowych Mistrzostw Świata. Najlepsi zawodnicy zmierzą w się dniach 13.06 – 16.06 na odcinkach specjalnych Rajdu Sardynii.

Włochy już od wielu lat są organizatorem Samochodowych Mistrzostw Świata (ang. WRC). Pierwszy rajd gościł na piaszczystych drogach Sardynii w 2004 roku. Od tego czasu Sardynia nieprzerwanie wybierana jest jako baza rajdu. Dominującą nawierzchnią podczas odcinków specjalnych jest szuter. Szybkie oraz wąskie drogi usypane żwirem i kamieniami nie pozostawiają miejsca na błędy. Każdego roku kierowcy podczas rajdu Sardynii muszą się zmagać z wysokimi temperaturami, które w czerwcu panują na wyspie. Temperatura jest również próbą wytrzymałości dla samochodów, które są narażone na uszkodzenia mechaniczne oraz przegrzania.

Rajd rozpoczyna się 13 czerwca od Skakedown, czyli odcinka umożliwiającego zawodnikom przetestowanie samochodu oraz sprawdzenie warunków jakie panują podczas pierwszego etapu. Pierwszy OS1 (2 km) zostanie przeprowadzony tego samego dnia co Shakedown, a rywalizacja potrwa do niedzieli (16 czerwca), kończąc się PowerStage. Łączny dystans zaplanowanych odcinków specjalnych podczas tego weekendu to ponad 314 kilometrów podzielonych na 3 etapy rajdu. Ostatni OS podczas rajdu jest premiowany dodatkowo, a punkty do klasyfikacji generalnej zdobywa pięciu kierowców z najlepszym czasem podczas odcinka.

Kierowcy będą startować w rajdzie samochodami, które można podzielić na trzy kategorie: WRC, WRC2 oraz JWRC. Wśród startujących nie zabraknie trzykrotnego mistrza Europy – Kajetana Kajetanowicza. Drugi polski zawodnik Łukasz Pieniążek za pośrednictwem mediów społecznościowych ogłosił, że nie weźmie udziału w rajdzie.

 

Faworytem do wygrania rajdu jest kierowca zespołu Toyota – Ott Tanak. Estończyk bardzo dobrze radzi sobie na szutrze, czego dowodzą dwie poprzednie wygrane: podczas rajdu Portugalii oraz Chile. Tanak może być dodatkowo zmotywowany, ponieważ w klasyfikacji generalnej do liderującego Sebastiana Ogiera traci zaledwie 2 punkty. Trzeci w klasyfikacji jest Belg – Thierry Neuville, którego strata do pierwszego kierowcy wynosi zaledwie 10 punktów. Zarówno Tanak oraz Neuville dotychczas nie sięgnęli jeszcze po mistrzostwo, więc Sardynia może okazać się ważnym etapem w kontekście walki o tytuł.

W roku ubiegłym w rajdzie Sardynii triumfował Neuville (Hyundai i20), wyprzedzając na mecie rajdu Ogiera o zaledwie 0,7 sek. Podium uzupełnił Fin – Esapekka Lappi tracąc do zwycięzcy 1:56,3 sek.


Autor: Michał Pasek
Zdjęcie: Oficjalna strona wrc.com