Wrocławskie MPK ogłosiło przetarg na autobusy elektryczne. Według planu pierwsza linia ma się pojawić pod koniec 2019 lub na początku 2020 roku. 

Autobusy elektryczne, inaczej zwane trolejbusami, pojawiły się w Polsce po raz pierwszy właśnie we Wrocławiu. Funkcjonowały tu jedynie przez rok (w latach 1912 – 1913) na trasie Brochów – Wilczy Kąt. Niestety, linia ta została zawieszona, ponieważ często ulegały one awariom. Podobna sytuacja miała miejsce w Warszawie, gdzie w 1973 r. trolejbusy zastąpiono zwykłymi autobusami z powodu ówczesnych wysokich kosztów eksploatacji.

Odkąd w 1949 roku władze Wrocławia  przekazały 7 trolejbusów marki Fiat na rzecz Gdyni, (gdzie komunikacja miejska tego typu utrzymała się i funkcjonuje do dzisiaj) coraz więcej polskich miast odchodzi od konwencjonalnych źródeł wykorzystywanych w transporcie publicznym. Autobusy elektryczne można dziś spotkać również w Lublinie i w Tychach. Do Zielonej Góry w sierpniu 2018 roku Ursus dostarczył pierwsze elektrobusy. Warszawa również szykuje się do ich zakupu.

Wpłynęła na to zwiększająca się świadomość społeczna dotycząca ochrony środowiska. Trolejbusy korzystają wyłącznie z energii elektrycznej, przez co nie wytwarzają spalin i stanowią alternatywę dla autobusów spalinowych. Ze względu na brak silnika spalinowego zapewniają również bezpieczeństwo w wypadku kolizji oraz niższe koszty eksploatacji. Co więcej, charakteryzują się niskim poziomem hałasu, co zwiększa komfort pasażerów podczas jazdy.

Do miast, w których trolejbusy przeżywają swój renesans wkrótce może dołączyć stolica Dolnego Śląska. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu ogłosiło przetarg na zakup autobusów elektrycznych. Pierwsza linia, według planu, ma się pojawić na przełomie 2019 i 2020 roku. Czy tak się stanie, czas pokaże.


Autor: Katarzyna Kurpiel
Zdjęcie: pexels.com / Brett Sayles