Zbliża się setna rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości. Jak uczcić takie święto? Opera Wrocławska zdecydowała wystawić spektakl Wieczór Polski, który będzie połączeniem Koncertu f-moll Chopina i Exodusa Kilara. Premiera już 11 maja.

Spektakl, jak sama nazwa wskazuje, ma być typowym polskim wieczorem, uświetniającym setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Sięgnijmy do korzeni, tradycji, powróćmy do najważniejszych nazwisk w historii polskiej muzyki, filarów, bez których próżno by mówić o kulturze narodowej. Współczesne choreografie składające się na Wieczór polski autorstwa Emila Wesołowskiego i Teresy Kujawy to baletowy hołd złożony przedstawicielom muzyki polskiej od Chopina po Kilara. Wielki romantyk i najpopularniejszy Polak w historii muzyki, czyli Fryderyk Chopin przywołany zostanie za sprawą jednego z koncertów fortepianowych. Wieczór uświetni i zarazem zamknie, choreografia do Exodusu Wojciecha Kilara, przedstawiciela nowej polskiej szkoły awangardowej XX wieku.

– Scena powinna mieć sens, a Exodus wykracza właśnie poza ramy klasyki – tłumaczy Teresa Kujawa, przygotowująca choreografię do Exodusa. – Najważniejsze, że dzieło Kilara ujrzy to, co zostało napisane.

Wieczór Polski składa się z dwóch części: Exodusu Wojciecha Kilara oraz Koncertu f-moll Fryderyka Chopina. W tej pierwszej przypomnimy sobie historię Adama i Ewy – kochanków, którzy narazili się Bogu, a konsekwencją tego jest grzech pierworodny ciążący na każdym nowo narodzonym dziecku. Ich historia opowiada uniwersalną prawdę o tym co dobre i co złe. Natomiast druga część to historia jej i jego. Tajemnicza, opowiadająca trochę  miłości, ukazująca cykl życia. Idealnie obrazuje muzykę Chopina – delikatną, emocjonalną, a jednocześnie taneczną. Jest to chyba mocniejsza część całego spektaklu, w której dochodzi do rozlewu uczuć.

Koncert f-moll zainspirował do opowiedzenia historii z życia. Polacy traktują Chopina jak świętość – mówi Emil Wesołowski, który stworzył choreografię do Koncertu f-moll. -Stworzyłem dwie główne postaci, które możemy traktować jako małżeństwo, które nie może się porozumieć. A tak naprawdę kobieta w tym związku jest pomiatana przez mężczyznę. Obok nich występuje w tej historii jeszcze imaginer, czyli pewien ideał. To wyobrażenie tej kobiety o idealnym związku, którego pragnie.

Projekt został zrealizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości.

Obsada:

Koncert fortepianowy f-moll op.21 Fryderyka Chopina
Dyrygent: Marcin Nałęcz-Niesiołowski
Fortepian: Julia Kociuban
Choreografia i koncepcja scenografii: Emil Wesołowski
Asystent choreografia: Renata Smukała
Kostiumy: Marta Fiedler
Reżyseria świateł: Bogumił Palewicz
Ona- Dajna Kłos, Natsuki Katayama, Rina Shimada
On – Łukasz Ożga, Daniel Agudo Gallardo
Mirage – Robert Kędziński, Andrzej Malinowski, Timothy Leonard

Exodus” Wojciech Kilar:
Dyrygent: Marcin Nałęcz-Niesiołowski
Fortepian: Anita Tashkinova, Ivan Zhukov
Chorografia: Teresa Kujawa
Nadzór autorski obecnej realizacji: Jacek Tyski
Realizacja wznowienia: Jacek Tyski, Anna Szopa-Kimso, Piotr Oleksiak
Scenografia na podstawie pomysłu Władysława Wigury
Kostiumy: Marta Fiedler
Ewa- Magdalena Kurilec-Malinowska, Dajna Kłos
Adam- Robert Kędziński, Łukasz Ożga
Szatan – Won June Choi, Andrzej Malinowski
Chór, Orkiestra i Balet Opery Wrocławskiej

Premiera już 11 maja o godzinie 19:00, następne spektakle 12 maja o 19:00 i 13 maja o godzinie 18:00. Koszt biletów od 50 zł. Wieczór Polski w Operze Wrocławskiej przy ul. Świdnickiej 35.


Autorzy: Adrianna Machalica i Karolina Szachniewicz
Zdjęcie: mat. prasowe