Na ekrany wchodzą filmy, na które kinomani czekali od dawna. Hitem powinny być „Ptaki śpiewają w Kigali”, czyli ostatni film, który wspólnie stworzyli Joanna Kos-Krauze i Krzysztof Krauze. Sporym zainteresowaniem cieszy się „Mięso”, „Przeżyć: metodą Houellbecqua” z Iggy Popem, czy chociaż „Piękny kraj”. Dla miłośników tajnych agentów jest „Kingsman: Złoty krąg”, a najmłodsi z chęcią zobaczą pełnometrażowe Lego Ninjago. Propozycji jest jednak jeszcze więcej. Jest w czym wybierać.

„PTAKI ŚPIEWAJĄ W KIGALI”

[Multikino, Cinema City, Nowe Horyzonty, DCF]

Jest rok 1994. Po tym, jak w Kigali zestrzelono samolot prezydenta Rwandy, trwają rozruchy między plemionami Tutsi i Hutu. W ciągu trwających 100 dni czystek z rąk ekstremistów ginie około miliona ludzi. Świadkiem tych wydarzeń jest Anna (Jowita Budnik) – polska ornitolog, która przyjechała do Afryki, aby prowadzić badania nad spadkiem populacji sępów w Rwandzie. Gdy zaczyna się ludobójstwo, Polka ratuje przed śmiercią młodą dziewczynę z plemienia Tutsi – Claudine. Anna umożliwia ocalonej ucieczkę do Polski. Po przylocie do kraju kobiety próbują otrząsnąć się z koszmarnych przeżyć, ale nie są w stanie wpisać się w rutynę codziennego życia. Pewnego dnia, po upływie kilku lat, Claudine decyduje się na powrót do ojczyzny. Anna postanawia wyruszyć wraz z przyjaciółką w tę niezwykle emocjonalną podróż do samego serca Afryki.

Film otrzymał nagrodę FIRST LOOK na MFF w Locarno 2016 dla polskiego filmu w fazie postprodukcji oraz wziął udział w Konkursie Głównym 52. edycji MFF w Karlowych Warach 2017, gdzie Jowita Budnik i Eliane Umuhire otrzymały nagrody za najlepsze role żeńskie.


„KINGSMAN: ZŁOTY KRĄG”

[Multikino, Helios, Cinema City]

„Eggsy”, obecnie jeden z najlepszych agentów organizacji Kingsman, musi pozyskać zaskakującego sojusznika, by rozwiązać zagadkę spektakularnego ataku i odkryć tajemnicę potężnej organizacji zwanej „Złotym Kręgiem”, na czele której stoi wyjątkowo niebezpieczny, bo całkowicie nieobliczalny lider, dążący do władzy nad światem.

Reżyseria: Matthew Vaughn, w rolach głównych: Colin Firth, Julianne Moore, Taron Egerton, Mark Strong, Halle Berry, Pedro Pascal, Sir Elton John, Channing Tatum i Jeff Bridges.


„LEGO® NINJAGO®: FILM”

[Multikino, Helios]

W pełnometrażowym filmie Ninjago do walki o Ninjago City staną: młody Lloyd, zwany również Zielonym Ninją, oraz jego przyjaciele – tajni wojownicy i Master Builderzy LEGO. Grupie przewodzi mistrz kung fu, Wu, równie mądry, co dowcipny. Bohaterowie filmu muszą pokonać złego lorda Garmadona, Najgorszego Gościa Wszech Czasów — i jednocześnie ojca samego Lloyda.

To epickie starcie mecha z mechem i ojca z synem wystawi na próbę członków groźnej, choć niezdyscyplinowanej grupy współczesnych wojowników ninja. Każdy z nich będzie musiał poskromić swoje ego i uczynić wszystko, by pokazać swoją prawdziwą moc.


„PRZEŻYĆ: METODA HOUELLEBECQA”

[Nowe Horyzonty, DCF]

W 1991 roku nikomu nieznany Michel Houellebecq opublikował esej Rester vivant. Był wówczas pogrążonym w depresji rozwodnikiem, administratorem sieci komputerowej, próbującym swoich sił w poezji. Zapewne nie śniło mu się, że za parę lat zostanie jedną z największych gwiazd światowej literatury. Skromnym objętościowo tekstem zafascynował się sam Iggy Pop, który w rozterkach pisarza znad Sekwany rozpoznał ból towarzyszący mu przez wiele lat na scenie. Gwiazdor jest przewodnikiem po filmie – w zaciszu swojego ogrodu w Miami rozsmakowuje się w soczystych fragmentach houellebecqowskiej frazy. Inni bohaterowie to ludzie, którymi inspirował się Houellebecq: cierpiąca na syndrom maniakalno-depresyjny poetka, schizofrenik – pisarz i malarz z chorobą dwubiegunową. Ich dzieła rozmawiają ze sobą tworząc ulotny kolaż. Obraz całości jest niejednoznaczny, poetycki, dający niezafałszowany wgląd w nieuchronne związki choroby psychicznej i artystycznej twórczości.


„2 NOCE DO RANA”

[Nowe Horyzonty]

Podczas podróży służbowej Caroline, francuska architektka i Jaako, fiński DJ, spotykają się w Wilnie na Litwie i spędzają ze sobą noc. Ale ich relacja, która miała być tylko jednorazową przygodą, niespodziewanie nabiera tempa, gdy wulkaniczna chmura popiołu uniemożliwia im wylot z Wilna. 


„50 WIOSEN AURORY”

[Nowe Horyzonty, DCF]

Czy po pięćdziesiątce można jeszcze dokonać w życiu rewolucji? Przymierza się do niej Aurore, która niedawno rozstała się z mężem, właśnie rzuca niesatysfakcjonującą pracę kelnerki, i przygotowuje córki, by wyfrunęły z gniazda i stanęły na własnych nogach. Poradzić musi też sobie z problemami finansowymi, a przede wszystkim z własnym lękiem przed starzeniem się i samotnością.


„MIĘSO”

[Nowe Horyzonty, DCF]

Feministyczny body horror o byciu poza normą, hormonalnej burzy i seksualności młodych kobiet dorastających w świecie, w którym miarą atrakcyjności jest niska waga, a jedzenie stało się zbrodnią. Wegetarianka Justine zaczyna studia weterynaryjne, co w jej rodzinie jest tradycją. Przyjeżdża na uczelnię, gdzie już studiuje jej starsza i bardziej popularna siostra. Dla Justine, cichej myszki, życie w kampusie okazuje się koszmarem. A szczególnie otrzęsiny, podczas których zostaje zmuszona do zjedzenia surowej wątróbki z królika. Jednak traumatyczne przeżycie budzi w dziewczynie apetyt, z którego nie zdawała sobie sprawy. Kanibalizm w kinie nie jest niczym nowym, ale epatowanie krwią i przemocą nie jest sednem Mięsa. Debiut Julii Ducournau to studium kobiecego pożądania, odkrywania w sobie mroku oraz ulegania przyjemnościom ciała, które zupełnie nie mieszczą się w mieszczańskiej normie.

Ewa Szabłowska, MFF T-Mobile Nowe Horyzonty


„PIĘKNY KRAJ”
[Nowe Horyzonty, DCF]

Farmer Johnny Saxby to z pozoru typowy przykład prowincjonalnego twardziela. W wyniku serii zaskakujących zdarzeń chłopak stopniowo zaczyna jednak zdradzać swoje prawdziwe oblicze. Pierwszy zwiastun przełomu przynosi niespodziewana choroba ojca. Drugi, jeszcze istotniejszy, to pojawienie się w okolicy przystojnego emigranta z Rumunii. Początkowo relacja między Johnnym a Gheorghem opiera się wyłącznie na zwierzęcej namiętności, ale z czasem ujawnia głębię. Piękny kraj wydaje się osadzone zarówno w Tajemnicy Brokeback Mountain, jak i w kinie Gregga Arakiego. Debiutujący w pełnym metrażu Francis Lee nadzwyczaj sprawnie łączy ze sobą kruchość i szaleństwo, melodramatyczną subtelność i zawadiacki humor. Rezultatem tej osobliwej mieszanki okazuje się film, który w pomysłowy sposób eksploruje pogranicze natury i kultury. Przy okazji Piękny kraj stanowi pretekst do pozbawionej wpływu stereotypów i myślowych klisz refleksji nad współczesnym rozumieniem męskości.

Piotr Czerkawski, MFF T-Mobile Nowe Horyzonty


Zebrał: Patryk Rudnicki

 


REKRUTUJEMY