Koło naukowe Brandico zaprosiło przedstawicieli II i III roku dziennikarstwa i komunikacji społecznej, którzy opowiadali o specjalnościach oraz odpowiadali na pytania swoim młodszym kolegom.

O dziennikarstwie sportowym opowiadali Weronika Marek, Katarzyna Przepiórka i Grzegorz Krawczyk. Zaprezentowali również krótki film promujący tę specjalność. Dziennikarstwo muzyczne przedstawili Zuzanna Majiczek i Paweł Morawczyński. Dziennikarstwo prasowe reprezentował Aleksander Gałąska. Charakterystykę dziennikarstwa radiowo-telewizyjnego przybliżyła Karolina Szachniewicz. O fotografii dziennikarskiej, reklamowej i artystycznej mówiła Antonina Tucka. Wśród prelegentów zabrakło jedynie przedstawiciela specjalności Creative Writing, ponieważ w obu rocznikach specjalizacja ta się nie utworzyła.

spotkanie specjalnościowe, IDZiKS, UWr, dziennikarstwo

Wszyscy prelegenci zgadzali się ze sobą, co do tego, że poza studiowaniem, dziennikarstwo opiera się na działaniu, zdobywaniu doświadczenia także poza uczelnią.

To głównie od was zależy czy będziecie chcieli coś z tym zrobić, czy chcecie się jakoś wyróżnić. Na tym kierunku trzeba robić coś także poza studiami, inaczej nic z tego nie będzie – podkreśliła Katarzyna Przepiórka.

Część prelegentów otwarcie namawiała do wyboru ich specjalności, część wystrzegała się rywalizacji. Wszyscy starali się przybliżyć młodszym kolegom, czego mogą się spodziewać na poszczególnych specjalizacjach.

Dziennikarstwo muzyczne jest źle nazwane, tak naprawdę jest to dziennikarstwo nakierowane głównie na radio mówiła Zuzanna Majiczek.

W dziennikarstwie trzeba przejść przez wszystko, a dziennikarstwo radiowo-telewizyjne to specjalizacja, w której można się sprawdzić w każdej dziedzinie dodała Karolina Szachniewicz.

spotkanie specjalnościowe, IDZiKS, UWr, dziennikarstwo

W drugiej części spotkania, po prelekcji, przyszedł czas na pytania z widowni. Studenci pierwszego roku dopytywali o wykładowców i zajęcia prowadzone na poszczególnych specjalizacjach. Nie kryli swoich obaw związanych z umiejętnościami technicznymi i sytuacją, w której wybrana prze nich specjalność się nie utworzy. Koledzy i koleżanki wyższych lat studiów uspokajali i wyjaśniali.

Nie bójcie się tych rzeczy technicznych, one się naprawdę bardzo przydają – przekonywał Paweł Morawczyński.

Jak raz wybierzecie specjalizację, to nie jest to decyzja nieodwołalna. Możecie chodzić na przedmioty opcyjnie także z innymi specjalizacjami, jeśli coś was zainteresuje wyjaśniała Karolina Szachniewicz.

spotkanie specjalnościowe, IDZiKS, UWr, dziennikarstwo

Nie zabrakło również pytań o to, czy można połączyć dziennikarstwo z innym kierunkiem studiów oraz o to, co można robić poza studiami. Prelegenci opowiedzieli więc pokrótce o swoich doświadczeniach poza uczelnią i pierwszych krokach stawianych na rynku pracy.

Najważniejsze jest to, żebyście robili to, co lubicie. Wtedy będziecie wam to sprawiać przyjemność podsumował  Paweł Morawczyński.


 

Pierwszorocznym służą radą również redaktorzy i sympatycy Nowego Dziennikarstwa. Dla tych, którzy nie mieli możliwości posłuchać prelegentów podczas spotkania, przygotowali krótki opis swoich specjalizacji.

Michał Mielnik
Dziennikarstwo prasowe i on-line, III rok
Redaktor Nowego Dziennikarstwa

Mamy tu kilka przedmiotów, na których rzeczywiście pisze się z zajęć na zajęcia. W większości jednak rozmawia się – zarówno o sprawach związanych z istotą dziennikarstwa, jak o sytuacjach, które pojawiają się na pierwszych stronach gazet. Czy się to komuś podoba czy nie, dziennikarstwo prasowe odziedziczyło elementy Creative Writing, stąd też przedmioty, na których analizujemy metody badania kultury czy warsztat literacki. Pojawiają się także zajęcia, które wymagają pracy z mikrofonem czy kamerą, a nawet takie odłamy dziennikarstwa jak sportowe czy ekonomiczne. Nie powinniście jednak na to narzekać, bowiem w dzisiejszych czasach musicie być elastyczni. Specjalizacja prasowa i online nieco wam w tym pomoże, jednak nie będziecie mieć na niej wielu trudnych zaliczeń i mocno angażujących prac. Za to na trzecim roku nie zdarzają się już zajęcia podwójne ani mające kilka terminów na semestr.

Zuzanna Kuczyńska
Dziennikarstwo sportowe, II rok
Szefowa działu sportowego Nowego Dziennikarstwa

Specjalizacja sportowa jest ciekawa szczególnie dla osób zainteresowanych albo otwartych na wiele dyscyplin. Jeśli chodzi o techniki to rozwijane są zarówno umiejętność edytorskie, jak i radiowo-telewizyjne. Dla kilku wykładowców-praktyków na pewno warto wybrać te specjalizację. Szczególnie dla redaktora Skrzyńskiego, który ma ogromne doświadczenie w pracy dla dużych redakcji. Profesor Borkowski dołoży kilka solidnych uwag warsztatowych, które będą pomocne na każdym etapie waszej pracy.

Aleksandra Sopuch
Fotografia dziennikarska, artystyczna i reklamowa, III rok
Redaktorka i fotograf Nowego Dziennikarstwa

Niewątpliwą zaletą tej specjalności jest przewaga zajęć praktycznych, prowadzonych głównie przez znanych i cenionych w środowisku fotografów. Nacisk kładziony jest przede wszystkim na kreatywność. Studenci mają możliwość realizacji własnych pomysłów. Chociaż studio fotograficzne, którym dysponuje instytut, pozostawia wiele do życzenia, to prowadzący dokładają wszelkich starań, aby zajęcia prowadzone były profesjonalnie również pod względem wykorzystywanego przez studentów sprzętu. Na specjalności studenci zdobędą wiedzę z różnych dziedzin fotografii – od fotografii prasowej i fotoreportażu po fotografię artystyczną i fotografię mody.

Hanna Galik
Dziennikarstwo radiowo-telewizyjne, III rok
Redaktorka Nowego Dziennikarstwa

Praktyczne ćwiczenia i praca z profesjonalnym (choć nieidealnym) sprzętem to codzienność na specjalizacji radiowo-telewizyjnej. „Ertefałka” to świetna opcja dla pasjonatów filmu, kina oraz operatorki i montażu. Z drugiej strony to dobre wyjście również dla osób zainteresowanych radiem — praca z tymi mediami podzielona jest równo tak, aby każdy mógł uczyć się tego, czego chce. Przeważa praktyka, ale nie brakuje także teorii — materiału jest sporo (np.: z historii i teorii kina), ale nie na tyle, aby nie być w stanie tego opanować. Minusem może być to, że osoby, które dopiero co stawiają pierwsze kroki w pracy z kamerą i mikrofonem mogą mieć problemy z nadążeniem za wykładowcami i bardziej doświadczonymi studentami (co jednak nie jest niemożliwe). Prowadzący zajęcia na specjalizacji radiowo-telewizyjnej mają również możliwość organizowania ciekawych wyjść dla grup np. do Radia Wrocław czy Centrum Technologii Audiowizualnych.

Łukasz Pytka
Dziennikarstwo muzyczne, III rok

Jeśli ktoś myśli o pracy w radiu w stacji zajmującej się szeroko pojętą kulturą, to dziennikarstwo muzyczne jest dla niego. Praktyczne przygotowanie i warsztaty przygotowujące do tego zawodu to najmocniejsze strony tej specjalizacji. Nie brakuje tu jeszcze przedmiotów teoretycznych z wiedzy o muzyce czy kulturze, którą dziennikarz lub krytyk musi dysponować. Zainteresowani dziennikarstwem prasowym lub PR-em w muzycznym biznesie lub produkcją muzyczną mogą czuć jednak mały niedosyt. Przedmioty z tych dziedzin się tu pojawiają, ale jest ich raczej mało w porównaniu z zajęciami radiowymi, na które stawia się szczególny nacisk.


Autor: Karolina Stachera
Zdjęcia: Karolina Stachera

  • Spotkanie odbyło się 28 listopada 2018r.