Może właśnie teraz odpoczywasz wygodnie na jednym z kultowych krzeseł, których projekty podbiły cały świat. Architekt Charles, spotyka malarkę Ray. Miłość, współpraca i połączenie precyzji z twórczością stały się receptą na sukces. Tak powstała idea, która na zawsze wpisała się w historię designu.

Charles Eames w życiu kierował się dewizą, że produkt do użytku powinien być przystępny dla wszystkich. Chciał stworzyć coś najlepszego dla większości, za jak najmniejszą cenę. Jako zapalony architekt już w 1930 roku, wspólnie z Charlesem M. Grayem, otworzył pierwsze biuro projektowe . Po pięciu latach powstało kolejne, tym razem założone z Robertem T. Walshem. Przy pracy nad Meyer House Charles poznał Eero Saarinena – architekta fińskiego pochodzenia. Ta znajomość otworzyła mu drogę do objęcia stanowiska instruktora wzornictwa w Cranbrook Academy of Art, a w następnej kolejności dziekana wydziału projektowania przemysłowego uczelni. Tam poznał studentkę Ray Kaiser, która jako utalentowana malarka swoje prace prezentowała już kilka lat wcześniej w Riverside Museum w Nowym Jorku. Owocna współpraca oraz podzielanie wspólnych pasji połączyło obojga oraz doprowadziło do późniejszego rozwodu z pierwszą żoną Eamesa i poślubienia Ray Kaiser. Od tamtej chwili para stworzyła niezliczone projekty mebli, które do dziś uznawane są za ikonę designu. Przez ponad cztery dekady określani byli mianem najważniejszych projektantów w Stanach Zjednoczonych. Ona dbała o formę i estetykę, on skupiał się na wprowadzaniu co raz lepszych technologii. Tak rozpoczyna się era Eamesów.

Wygoda i innowacja idą ze sobą w parze

Museum of Modern Art zorganizowało konkurs „Organic design in home furnishing” (Wzornictwo organiczne w wyposażeniu domu). Charles Eames i Eero Saarinen, we współpracy z Ray Kaiser (później Eames) także przedstawili swój pomysł. Rewolucyjna idea doprowadziła ich do zwycięstwa. W swoim projekcie zaproponowali połączenie sklejki i zgrzewania cyklicznego, które pozwalało na łączenie metalu i drewna. Co ciekawe, formowanie sklejki zaowocowało także przy innym projekcie. Podczas II wojny światowej Eamesowie eksperymentowali nad urządzeniem do przenoszenia pacjentów. Pierwsze nosze stworzyli z drewnianych oklein, połączonych ze sobą klejem żywicznym. Wynalazek ułatwił  w znaczący sposób transport rannych, ograniczając przy tym problemy z krążeniem krwi u pacjentów, z racji tego że nie obciążały ani nie uciskały kończyn.

Dla Charlesa i Ray Eames lata 40. oznaczały innowacje. W swoich projektach wykorzystywali technologię giętej sklejki. Najpopularniejsze z tego okresu jest LCW (Lounge Chair Wood). Później zastosowanie zyskał także plastik, z którego wykonali m.in EPC DSW (Eames Plastic Chair) oraz La Chaise. Aluminium okazało się także doskonałym tworzywem, a wraz z nim pojawia się Aluminium Series – linia krzeseł, krzeseł biurowych i foteli. Ich charakterystycznym elementem była rama stworzona z aluminium.

Charles i Ray Eames przez większość procesu produkcji testowali swoje wynalazki na osobach w różnym wieku, nieustannie dopracowując projekty. Jednym z najbardziej rozpoznawalnych mebli jest Eames Lounge Chair z 1956 roku. Klasyczny fotel klubowy, w komplecie z taboretem, do dziś określany jest jako najwygodniejszy. Na początku produkcji monopol na nie miała firma Herman Miller, od lat 80. przejęła je firma Vitra. Autorzy innowacyjnych mebli wspólnie projektowali także wnętrza, domy oraz tkaniny. Do przemysłu meblarskiego wprowadzili nowe tworzywa, m.in włókno szklane oraz formowanie sklejki w krzywizny. Chociaż wstępnie koncepcja opierała się na zasadzie: jak najwięcej za najmniej, dzisiaj ciężko się na niej opierać. Produkty Eames cenią się wysoko. Choć najtańsze z kolekcji kupimy za około 100 złotych, to te typu Lounge Chair kosztują w granicach 2000-3000 złotych. Co ważne, na meble pochodzące bezpośrednio od firmy Vitra wydamy nawet do 30 000 złotych.

Eames House, funkcjonalny i nowoczesny

Chociaż Charles i Ray Eames znani są głownie w świecie designu i wystroju wnętrz, to ich umiejętności pozwoliły  zrealizować im jeden z największych projektów tamtych czasów. Eames House (Case Study House No. 8) znajduje się w jednej z dzielnic Los Angeles. Został zbudowany na zalesionym urwisku w 1949 roku. Służyć miał jako studio i dom mieszkalny małżonków. Był użyteczny, funkcjonalny, wypełniony przedmiotami codziennego użytku, np. książkami. W środku można było znaleźć  również lampy podłogowe, japońskie lalki kokeshi, chińskie lakierowane poduszki lub kosz pełen tkanych traw. Przestrzeń emanowała życiem, artyzmem i twórczością. Ideą studio było opracowywanie wymagań mieszkalnych na potrzeby użytkownika. Nowoczesne materiały i procesy budowlane doprowadziły je do finalnego punktu. Elewacja podzielona została na geometryczną kompozycję z jaskrawo kolorowymi panelami. Do dziś studio zachowane jest w pierwotnej formie, a piecze nad nim sprawuje Fundacja Eames powstała w 2004 roku. Dom został wpisany na listę 10 najlepszych w Los Angeles, w ankiecie ekspertów w Los Angeles Times w 2008 roku.

Świat o nich nie zapomina. W wielu miejscach na świecie organizowane są wystawy, podczas których podziwiać można pierwowzory mebli, projekty wnętrz i uformowane konstrukcje. „The World of Charles and Ray Eames” to ekspozycja zorganizowana przez Barbican Centre w Londynie. Po tym jak zachwyciła mieszkańców Wielkiej Brytanii, trafiła do Lizbony i belgijskiego Genk. To historia dwojga ludzi, którzy z pasją, miłością i zaangażowaniem zrewolucjonizowali świat wzornictwa i wystroju wnętrz, zmieniając ludzkie spojrzenie na przedmioty codziennego użytku. Liczyła się wygoda i wykorzystanie.

Wpływ Eamesów na funkcjonowanie amerykańskiego i europejskiego rynku przeniósł nowoczesny design na wyższy poziom. Innowacyjne formy wykonania i twórcze projekty nadają klasy i stylu. Daleko nie trzeba szukać. Wystarczy otworzyć katalog mebli IKEA lub spojrzeć na dodatki w mieszkaniach naszych znajomych. Wszystko opiera się na filozofii projektowania, jaką było zaspokojenie podstawowych potrzeb użytkownika. Nazwisko Eames już na zawsze zapisało się w historii designu.


 Autor: Adrianna Świątkowska