Nowe wydzielone torowiska, remont tych, które są w złym stanie, nowe bus pasy, wyłączenie części sygnalizacji świetlnej. Tak wygląda część zmian przedstawionych na konferencji prasowej poświęconej audytowi torowisk oraz planowanym usprawnieniom dla komunikacji zbiorowej.

58 % wrocławskich torowisk jest w stanie bardzo dobrym i dobrym, 31 % w stanie przeciętnym, a 11 % w stanie złym i bardzo złym. Tak wynika z przedstawionego dzisiaj na konferencji prasowej audytu stanu torowisk przeprowadzonego przez ZDiUM we Wrocławiu.

Najważniejsze zadania dotyczące komunikacji, które czekają Wrocław w 2019 roku to zakup i wymiana rozjazdów i skrzyżowania torów na placu Legionów, remont torowisk na ulicy Ślężnej (odcinki: Dębowa- Wiegla, Sanocka-Kamienna, Kamienna- Kuronia) oraz zakup rozjazdów dla ulic: Podwale-Sądowa-Orląt, Świdnicka-Piłsudskiego, Podwale-Muzealna, Świdnicka-Podwale. Zadania te pochłoną 16,4 mln złotych. Na bieżącą konserwację i utrzymanie torowisk ZDiUM przeznaczyło 21 mln złotych. Na podstawie audytu oszacowano też kwotę potrzebną do wyremontowania wszystkich torowisk w stanie złym i bardzo złym. To około 120 mln zł oraz koszty związane z koniecznymi w tamtych miejscach remontami drogowymi.

Ta kwota nie jest jeszcze ujęta w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym, ale zgodnie z tym, co zapowiadałem, remonty torowisk to dla mnie priorytet i te środki będą sukcesywnie zapisywane w budżetach na kolejne lata – powiedział Jacek Sutryk, Prezydent Wrocławia.

Znaczna większość, bo 95 % torowisk we Wrocławiu stanowią torowiska wydzielone. W ciągu najbliższych miesięcy w mieście mają pojawić się kolejne tego typu torowiska. W wakacje 2019 roku ma zostać wydzielone torowisko na ulicy Grabiszyńskiej od placu Srebrnego do FAT-u. Planowana jest też budowa dwóch przystanków wiedeńskich (podwyższenie jezdni w miejscu przystanku tramwajowego) Brzozowa i Hutmen. Również w wakacje mają zostać wydzielone torowiska w miejscach, gdzie zaobserwowano najeżdżanie samochodów na tory. Będzie to fragment ulicy Wróblewskiego od Mostu Zwierzynieckiego do ul. Wystawowej, oraz fragment ulicy Pułaskiego od ul. Małachowskiego do Pułaskiego pod wiaduktem.

Po ulicy Grabiszyńskiej w godzinie szczytu w obu kierunkach przy 40% napełnieniu pojazdów komunikacji miejskiej podróżuje ok. 5000 osób natomiast samochodami przy napełnieniu 1,5 osoby na pojazd 3660 osób. W związku z tym wydzielenie torowiska na ul. Grabiszyńskiej od pl. Srebrnego do FAT-u pozwoli na eliminację opóźnień i utrudnień oraz poprawę bezpieczeństwa – powiedziała Elwira Nowak, dyrektor Wydziału Inżynierii Miejskiej.

We Wrocławiu mają też powstać nowe buspasy. Część z nich powstanie w najbliższe wakacje. Pojawią się one na ulicy Krakowskiej, Podwale (ul. Kołątaja – ul. Świdnicka) i Borowskiej (ul. Śliczna – ul. Wieczysta). W dalszych planach jest powstanie buspasa na ulicy Bolesława Krzywoustego (zjazd z osiedla Psie Pole – ul. Brucknera).

W celu usprawnienia komunikacji miejskiej planowane jest też wyłącznie sygnalizacji świetlnej w trzech miejscach w mieście. Na skrzyżowaniu ulic Bema i Poniatowskiego na wjazdach podporządkowanych powstaną azyle dla pieszych. Na ulicy Poniatowskiego wyznaczona będzie ścieżka rowerowa. Skrzyżowanie ulic Nauczycielskiej i Curie-Skłodowskiej najprawdopodobniej nie będzie wymagało zmian w organizacji ruchu. Na skrzyżowaniu ulic Łużyckiej i Osobowickiej niezbędne będzie zwężenie wjazdów.

 


Autor: Hubert Szczypek
Zdjęcia: Hubert Szczypek