Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne pokazało dzisiaj wrocławianom nowe autobusy, które już w marcu wyjadą na regularne kursy. Sześćdziesiąt Mercedesów Citaro 2 będzie dzierżawionych Wrocławiu na dziesięć lat od konsorcjum EvoBus i Mercedes-Benz Bank/Leasing.

MPK Wrocław podpisało kontrakt z konsorcjum w sierpniu 2017 roku. Wedle umowy, na ulice ma trafić 60 egzemplarzy najnowszej generacji Mercedesa Citaro – 40 osiemnastometrowych autobusów przegubowych i 20 krótszych, dwunastometrowych egzemplarzy. Autobusy zostały zakontraktowane za 168 milionów złotych i w cenie mają obsługę serwisową. Obejmuje je czteroletnia gwarancja. Nowe pojazdy są klimatyzowane i niskopodłogowe. Mają również wbudowane wejścia USB do ładowania sprzetu elektronicznego.

– Oferta konsorcjum była najkorzystniejsza. Chcieliśmy kupić autobusy ekologiczne, które spełniają najwyższą normę Euro 6 – powiedziała Jolanta Szczepańska, Prezes Zarządu MPK Wrocław. – Warto przypomnieć, że po Wrocławiu jeździ już ponad sto autobusów Mercedesa Citaro pierwszej generacji.

Od marca pojazdy marki Carla Benza będą stanowiły połowę floty autobusowej MPK. Przedstawiciele przedsiębiorstwa komunikacyjnego podkreślali, że dzięki temu zmniejszy się liczba przetargów na zakup części zamiennych.

– Nowe Mercedesy Citaro 2 to całkowicie nowa konstrukcja, odmienna niż w modelu pierwszej generacji – mówił Adam Kempiński, z EvoBus Polska. –W autobusach zamontowany jest specjalny moduł rekuperacyjny, który przyczynia się do mniejszego zużycia paliwa i emisji CO2. Nowością jest również system detekcji i gaszenia pożarów.

Do Wrocławia przyjeżdżają obecnie kolejne partie autobusów z fabryki w niemieckim Mannheim. W każdym egzemplarzu montowane są systemy elektroniczne, dzięki którym, m.in. pasażerowie mogą sprawdzać w aplikacji iMpk obecne położenie autobusów danych linii. Pojawiają się również nowe kasowniki oraz automaty do opłacania przejazdów wedle liczby przejechanych przystanków.

Wrocław deklaruje, że w niedalekiej przyszłości chce również kupić 50 autobusów elektrycznych


Autor i zdjęcia: Marcin Obłoza