Ponad 1,2 miliona uczestników drugiej edycji BookTargu
9 bloków tematycznych, ponad 60 spotkań autorskich, paneli dyskusyjnych i seminariów, 520 tys. sprzedanych książek, a przede wszystkim ponad 1,2 mln uczestników i uczestniczek. To najkrótsze podsumowanie odbywającej się między 12 a 18 listopada drugiej edycji BookTargu, czyli wirtualnych targów książki.
Na sukces jesiennego BookTargu, współorganizowanego ponownie przez Allegro, Lubimyczytać.pl i Legimi pod patronatem Polskiej Izby Książki, złożyły się przede wszystkim zróżnicowane grono zaproszonych gości oraz atrakcyjne oferty książkowe, przygotowane przez kilkudziesięciu wydawców podczas trwającej już przedświątecznej gorączki zakupowej.
– Od lat najpopularniejszymi prezentami, kupowanymi pod choinkę, są w Polsce książki. Jednocześnie to właśnie targi są tradycyjnie okazją dla łowców książkowych okazji. Nie dziwi więc zainteresowanie czytelników i czytelniczek booktargową ofertą. Analizując listę bestsellerów widać, jak różnymi kryteriami kierujemy się, dokonując zamówień. Sięgamy po tytuły poruszające tematy obecne w przestrzeni publicznej, czego dowodem pierwsze miejsce „Sodomy” Frederica Martela, poświęconej patologii w kościele katolickim. Efektem Nobla można nazwać drugą pozycję, na której znalazł się niedawno wydany „Czuły narrator” Olgi Tokarczuk. O sile literackiej klasyki świadczy zaś trzecie miejsce nieśmiertelnego „Hobbita” – podsumowała sprzedażową część targów Jacek Weichert, dyrektor działu Kultura i Rozrywka oraz Kolekcje i Sztuka w Allegro.
Uwagę czytelniczej społeczności przykuwały również booktargowe spotkania
Nic dziwnego, nieczęsto zdarza się okazja nie tylko do wysłuchania, ale i zadawania pytań tak poczytnym pisarzom, jak Harlan Coben, Pierre Lemaitre, czy też Guillaume Musso. Nowością, związaną ze zwiększoną liczbą gości drugiej edycji BookTargu, było podzielenie poszczególnych wydarzeń w większe bloki tematyczne.
– Świat literatury to nie tylko pisarze i pisarki, ale również osoby będące nieco w cieniu. To bohaterowie jak najbardziej zasługujący na uwagę, gdyż w dużym stopniu decydujący o finalnym kształcie trafiających do nas książek. Stąd decyzja o utworzeniu choćby BookTargu językowego, skupiającego się na tłumaczach i tłumaczkach książek i komiksów – skomentowała Iza Sadowska, prezeska zarządu Lubimyczytać.pl.
Spośród ponad 60 wydarzeń online największą popularnością cieszyło się spotkanie z Michałem Nogasiem
Niewiele mniejszą publiczność przyciągnął Harlan Coben, a na trzecim miejscu znalazła się rozmowa z Anitą Werner i Michałem Kołodziejczykiem.
Podobnie jak w przypadku pierwszej edycji, odbył się BookTarg branżowy, czyli blok poświęcony rynkowi wydawniczemu, skierowany do profesjonalistów i profesjonalistek działających na rynku książki. Wydarzenie to, organizowane we współpracy z Literacka sp. z o.o., skupiało się na dostarczeniu merytorycznej wiedzy, przydatnej nie tylko w warunkach kryzysu pandemicznego.
– Wykorzystanie sztucznej inteligencji w procesie wydawniczym, historie sukcesu, sposoby małych wydawnictw na zaistnienie na trudnym rynku książki, to tylko niektóre z zagadnień poruszanych podczas branżowej części BookTargu. Komentarze w trakcie i po jego zakończeniu jednoznacznie wskazują, że tego rodzaju spotkania i dzielenie się wiedzą jest bardzo pożądane w świecie ludzi książki – podsumował Mikołaj Małaczyński, prezes zarządu Legimi.
Za pośrednictwem mediów, które objęły patronat nad BookTargiem (Onet, RMF FM), a także m.in. Polityki i Filmweb.pl informacje o wydarzeniach targowych dotarły do ponad 6,6 mln osób. Dzięki patronatowi Polskiej Izby Książki zaś skutecznie rozpropagowano spotkania branżowe. Łączny zasięg BookTargu był o ponad 140% większy niż podczas pierwszej edycji. Podobnie jak w przypadku wiosennego BookTargu organizatorzy przekazali 50 tys. zł na rzecz wsparcia ludzi kultury.