klimatyzacja

Klimatyzacja w miejscu pracy a przepisy BHP

Wiele osób nie wyobraża sobie codziennego funkcjonowania podczas upałów bez klimatyzacji. Coraz częściej montowana jest ona w domu, a w miejscu pracy stała się praktycznie standardem. Co się jednak okazuje, nie każdy podchodzi do niej entuzjastycznie. Z czego to wynika? W naszym dzisiejszym wpisie opowiemy o przepisach i sporach dotyczących klimatyzacji do biura.

Optymalna temperatura w pracy biurowej

Kodeks pracy oraz rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów BHP w miejscu pracy wyraźnie mówią, że pracodawca zobowiązany jest zapewnić pracownikom temperaturę dostosowaną do rodzaju wykonywanej pracy. W miejscach, gdzie wykonuje się pracę fizyczną, nie może ona spaść poniżej 14°C. Natomiast w pomieszczeniach, gdzie wykonuje się pracę lekką i biurową, temperatura musi wynosić nie mniej niż 18°C. Najlepszym sposobem, aby regulować temperaturę, jest oczywiście klimatyzacja. Katowice czy inne rozwijające się miasta w Polsce, w których stawia się coraz więcej biurowców, mają to urządzenie zamontowane w praktycznie każdym pomieszczeniu biurowym.

Prawo i zasady

Za bezpieczeństwo i higienę pracy w danym miejscu odpowiada pracodawca. W tym wątku nie zmienia się nic od lat. Musi on reagować na zmieniające się warunki atmosferyczne, w tym skrajne mrozy czy upały. Jeśli chodzi o to pierwsze, powinien zapewnić szczelne okna oraz ogrzewanie. W przypadku upałów świetnie sprawdza się klimatyzacja Katowice. Nie ma jednak jednoznacznych zasad, które mówią o tym, na ile stopni powinna być nastawiona klimatyzacja w biurze. Do głównego inspektoratu pracy co roku wpływa wiele zgłoszeń, w których pracownicy skarżą się, że w pracy jest im za zimno. Niestety, nie jest w stanie on nic na to poradzić. Pracownicy muszą się dogadać”, a jak wiadomo – jest to trudne.  Najlepiej, jeśli temperatura między wnętrzem a podwórkiem nie różni się więcej niż o 6°C. Dzięki temu pracownicy nie doświadczą szoku termicznego, wychodząc z wyziębionego pomieszczenia na upał i odwrotnie – wchodząc do zimnego wnętrza z podwórka.

Nie tylko klimatyzacja, ale wentylacja

Jak się okazuje, ważna jest również wentylacja i tutaj znaleźć można znacznie więcej przepisów regulujących jej działanie w miejscu pracy. Jak mówi specjalista z WASO KLIM – klimatyzacja z Chorzowa:

W pomieszczeniu biurowym musi być stale zapewniony dopływ świeżego powietrza. Jak wiadomo, klimatyzacja schładza powietrze wewnątrz i nie doprowadza nowego. To właśnie wentylacja sprawia, że w pomieszczeniu jest czym oddychać.

Klimatyzacja do biura to świetny sposób, zapewniający najlepsze warunki pracy. Pod warunkiem oczywiście, że jest odpowiednio użytkowana. Dobrze przeszkolić pracowników i wskazać im, jak prawidłowo ustawiać klimatyzację tak, by uniknąć wyziębienia pomieszczenia. Poza tym na;leży zlecać regularne przeglądy, by strumień schłodzonego powietrza doprowadzonego do pomieszczenia był pozbawiony zanieczyszczeń i pyłów.

Dodaj komentarz